VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zvýšení mýtného ničí ještě více malé obce

Ústecký kraj – Na změnu doplácejí v Ústeckém kraji například sídla sdružená v mikroregionu Velkobřezensko. Nejcitelněji asi Zubrnice se skanzenem.

22.3.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Horší zprávu malé obce v Ústeckém kraji, beztak již neúměrně zatížené dopravou kvůli stále ještě nehotové poslední části dálnice D8 mezi Prahou a Drážďany, nemohly dostat.

V únoru letošního roku došlo k podstatným změnám v sazbách za průjezd dálnicemi a rychlostními silnicemi v ČR. Díky elektronickému mýtnému tak stát od řidičů v poslední den pracovního týdne v odpoledních hodinách vybírá o polovinu větší poplatky.

Dvojsečné rozhodnutí


Tato snaha se může na první pohled jevit jako opodstatněná. Argumentovat nespornou výhodou přínosu peněz do státní kasy, které zpětně poslouží k výstavbě kvalitnějších komunikací a také podstatnému uvolnění přetížené páteční dopravy, je zajisté namístě.

Nicméně při bližším prozkoumání zjistíme nedomyšlenost tohoto tahu. Ve snaze co nejvíce ušetřit, snaží se mnozí dopravci svést svá vozidla na silnice, které jsou dosud nezpoplatněny. Těmito komunikacemi jsou samozřejmě silnice II. a III. třídy.

A tak toto rozhodnutí komplikuje už tak neslavnou dopravní situaci v Ústeckém kraji. Problémy obyvatel Lovosic, Ústí nad Labem a dalších obcí, které jsou dotčeny objízdnými trasami, na které je sváděna veškerá kamionová doprava z dálnice, jsou rovněž všeobecně známy.

A teď trpí i menší obce


Nyní se k nim však přidávají i menší obce, které díky nově zavedeným poplatkům rovněž zakusí nepříjemný dopad průjezdu kamionové dopravy.

Obyvatelé těchto obcí prokazatelně trpí nadměrným hlukem, znečištěným prostředím a zdemolovanými silnicemi. Jedním z takových malých sídel jsou i Zubrnice na Ústecku, které patří do mikroregionu Velkobřezensko.

Ten čítá šest obcí – Velké Březno, Malé Březno, Malečov, Tašov, Homole u Panny a Zubrnice – a nachází se v Chráněné krajinné oblasti České středohoří.

Mikroregion Velkobřezensko se svou polohou, výskytem historických památek a přírodních zajímavostí řadí mezi nejkrásnější v České republice. Ale jde také o oblast, které se nevyhnuly velké dopravní problémy, které Ústecký kraj má.

Několik desítek kamionů denně


V Zubrnicích, které mají 226 obyvatel a procházejí jimi silnice III. a IV. třídy, není výjimkou průjezd až několika desítek kamionů denně. Na místních komunikacích, na které se rozměrově vejde sotva autobus v jednom směru, máte šanci potkat plně naložený rumunský či bulharský kamion. Není třeba detailněji zmiňovat, v jakém stavu tyto technicky neuzpůsobené silnice jsou.

Nejkratší cestu ukáže navigace


Jedním z aspektů, proč se zde objevuje těžkotonážní doprava, která tady na první pohled nemá co dělat, je jednoznačně nedostavěná dálnice D8 a pak také zmiňované zvýšení poplatků za páteční průjezd dálnicemi a rychlostními komunikacemi.
Řidiči jedoucí po této dálnici od německých hranic jsou nuceni u Ústí nad Labem z této komunikace sjet a objíždět trasu dále směrem na Hradec Králové. Nejeden tak použije navigační systém, který jej navádí po nejkratší možné trase – tedy právě přes některé obce zmiňovaného mikroregionu Velkobřezensko, Zubrnice nevyjímaje.

Skanzen s narušenou statikou


Je zřejmé, že se obyvatelům těchto obcí současná dopravní situace nelíbí, zvlášť když je tato kamionová doprava obtěžuje hned několika způsoby. Místní si tak velmi těžko zvykají na nadměrný hluk, průjezd těžkých nákladních aut staticky narušuje rodinné domy. Přímo v Zubnicích je Muzeum lidové architektury s objekty z ohrožených míst Českého středohoří a Podkrušnohoří. Ani ty nebyly ušetřeny narušení statiky…

Tyto silnice jsou bez poplatků


Předseda mikroregionu Velkobřezensko Jan Pernekr vidí hned dva problémy, které současnou dopravní situaci způsobily: „Je nesporné, že jsou katastroficky ničeny naše silnice, na čemž prodělává především kraj, který do jejich oprav musí investovat krajské peníze. Dálnice D8 musí být jednoznačně co nejrychleji dostavěna, jinak je situace až neúnosná, a to nejen pro naše obyvatele, ale pro celý region,“ říká Pernekr. „Za velký problém považuji také fakt, že silnice II. a III. tříd dosud nepodléhají žádným poplatkům. Dopravci tak kolikrát zneužívají tyto komunikace k co nejlevnější přepravě materiálu. Opět na to v konečném důsledku doplatí kraj ze svého rozpočtu,“ dodává.

Autor: Ivo Chrástecký

22.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aleš Pařízek z 18. volebního okrsku v Litoměřicích vysypává obálky s volební urny.
AKTUALIZOVÁNO / SLEDUJEME ON-LINE
9

ON-LINE: Je sečteno. Volby v Ústeckém kraji drtivě ovládlo ANO před SPD

Ilustrační foto.

STAN bude požadovat přepočítání výsledků voleb, chybí mu "kroužky"

Organizátor festivalů D. Pešťák: Hendikepovaným dětem jsme už předali 180 tisíc

Děčín – David Pešťák z Děčína ve spolupráci s Jaroslavem Horákem organizuje charitativní koncerty a festivaly pro hendikepované děti. Rockeři s dobrým srdcem už mají na svém kontě desítky takových akcí, kam zvou nejen známé kapely, ale i oblíbené herce.

V Opavě přišlo povzbuzení, nyní to chce konečně vyhrát!

Varnsdorf – Dalo by se říci, že teď, nebo nikdy. Severočeský Varnsdorf by se rád odlepil z posledního místa. A hlavně chce vymazat nulu v kolonce výher.

AKTUALIZOVÁNO / SLEDUJEME ON-LINE

ON-LINE: Sleva za lístky, gel proti žloutence. Ústecký kraj volí poslance

Ústecký kraj - O 14 poslaneckých míst má v Ústeckém kraji zájem 565 registrovaných kandidátů na soupiskách 24 stran a uskupení. Kdo uspěje?

FOTO/ANKETA: Právě jsme se narodili!

Děčínsko - I tento týden probíhá anketa Děčínského deníku O nejroztomilejší miminko týdne. Hlasovat můžete do pátku do 12:00 hodin, a to každou půlhodinu. Výsledky se dozvíte vždy v sobotu ráno, kdy na našich webových stránkách naleznete nová miminka i anketu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení