Problémy se spojením jsou především ve směru na jih. Poslední vlak z Rumburka ve směru na Děčín totiž vyjíždí podle serveru idos.cz už ve 20 hodin, další pak jede až ve 4 hodiny.

„Na jedné přednášce v Rumburku se stalo, že jedna z přednášejících musela odjet dřív, protože jí jel poslední vlak," popisuje krásnolipský starosta Jan Kolář.

Právě doprava byla jedním z témat jednání Sdružení pro rozvoj Šluknovska, kterého se zúčastnili také zástupci krajského úřadu.

„Jednání bylo ze strany kraje velmi vstřícné. Jeho zástupci slíbili, že se našimi podněty budou zabývat," říká starosta Jiříkova a předseda sdružení Michal Maják.

Billboard ve Varnsdorfu láká rodičky do České Lípy.
Roďte u nás, láká porodnice z České Lípy ve Výběžku

Veřejnou dopravu na Šluknovsku trápí také její pomalost. A to přesto, že Správa železniční a dopravní cesty nedávno do trati mezi Děčínem a Rumburkem investovala téměř miliardu korun. Cesta z Děčína do Rumburka totiž trvá více než hodinu a čtvrt, což je výrazně pomaleji než autem.

Ještě pomalejší cestování je z velké části Šluknovského výběžku na Liberec. „Já jsem především pro lepší napojení na Liberec. Dnes například nejede jediný přímý autobus," říká starostka Šluknova Eva Džumanová.

Pokud chtějí lidé ze Šluknovska do Liberce, musí nejdříve do Varnsdorfu, kde mohou přestoupit na vlak jedoucí od Rybniště. Jiříkov se spolu se sousedním Ebersbachem již řadu měsíců snaží o znovuzprovoznění trati z Jiříkova tak, aby umožnila rychlé spoje především do Bad Schandau a Drážďan.

Mezi Jiříkovem a Ebersbachem přitom ještě před několika lety vlaky jezdily. Kvůli malé obsazenosti je ale nahradily autobusy. Právě napojení až do Drážďan by mohlo přilákat nové cestující z obou stran česko-německé hranice.

Na základě poznatků jednotlivých starostů ze Šluknovska proto hejtmanovi poslal Michal Maják dopis. Ten reagoval na plán dopravní obslužnosti pro příští čtyři roky. Jako jednu z možností zmiňuje kraj vybudování možného spojení mezi východem a západem Šluknovského výběžku, které by urychlilo přepravu jak běžných obyvatel, tak i tuzemských a německých turistů v tomto krásném koutu Českého Švýcarska.

Svoz odpadu, ilustrační foto.
Svoz odpadu je drahý. Obce proto zvažují založení vlastní firmy

„Pokud by na trase jezdily i spěšné vlaky, a nejen ty osobní, bylo by to jistě zpestřením. Bohužel je k tomu třeba postavit pět kilometrů tratě, které nestaví kraj, ale jednotlivé státy. Německá strana i Správa železniční dopravní cesty má o tuto trať velký zájem. V tuto chvíli Němci zpracovávají dopravně-inženýrsko-demografickou studii a až podle ní se následně rozhodnou, zda bude mít smysl začínat s pracemi," upřesnil Jakub Jeřábek z odboru dopravy krajského úřadu.

Pokud by se podařilo tuto trať mezi Rumburkem a Varnsdorfem postavit, stal by se Šluknovský výběžek z pohledu železniční dopravy v rámci České republiky unikátním.

Nové tratě se totiž prakticky nestaví, pouze se dělají přeložky, případně opravy. Na Šluknovsku by to ale byla již druhá přeshraniční trať, kterou by se podařilo postavit.

Tou první je trať ze Sebnitz v Sasku do Dolní Poustevny, která o její znovuvybudování bojovala dvacet let. Dlouhé snahy vyvrcholily před třemi lety, kdy ze Sebnitz do Dolní Poustevny projel první vlak po téměř sedmdesáti letech.

Karlovo údolí u Šluknova má nové majitele. Chtějí jej oživit
FOTO, VIDEO: Karlovo údolí u Šluknova má nové majitele. Chtějí jej oživit

Zhruba kilometr dlouhá jednokolejná trať spojující saský Sebnitz s Dolní Poustevnou byla postavena v roce 1905. Osobní a nákladní vlaky po ní jezdily až do konce druhé světové války, kdy byl provoz ukončen a trať byla fyzicky přerušena.

V roce 2006 podepsaly oba státy společné memorandum, které si dostavbu trati vytklo za cíl. Jenže svému slibu dostála jen česká Správa železniční dopravní cesty, zatímco saská strana dostavbu zhruba 600 metrů dlouhého úseku ke státní hranici dlouho odkládala. Obnovit provoz se tak podařilo až loni v létě.