Znečištění Labe kvůli nákladnímu člunu, který se ve středu potopil i s bagrem na řece v Ústí nad Labem, zřejmě nebude významné. Naftu unikající z bagru se daří hasičům zachytávat na norných stěnách. Příčinu nehody, která nakrátko zastavila lodní dopravu na Labi, vyšetřuje Státní plavební správa. Vyproštění plavidla a bagru se ale komplikuje a podaří se nejspíše až v druhé polovině příštího týdne.

Na Labi jsou čtyři norné stěny, z nichž jedna je až ve Hřensku kvůli možným únikům znečištěných látek do Německa.

„Německé kolegy jsme ihned informovali, ale zatím to nevypadá na velké znečištění řeky,” řekla ředitelka České inspekce životního prostředí v Ústí nad Labem Jana Moravcová.

Inspektoři odebírají vzorky a budou zjišťovat výskyt škodlivých látek ve vodě. Pokud by zjistili porušení povinností provozovatele, mohou udělit pokutu.
Potápěči policie vylovili už ve středu večer z potopeného pontonu dva nepoškozené sudy s ropnými produkty.

V bagru je podle hasičů 300 litrů nafty, 300 litrů hydraulického oleje a 20 litrů motorového oleje. Na pontonu ani v bagru nebyli v době nehody žádní lidé.
Nejdůležitější podle Moravcové nyní bude co nejrychleji vytáhnout bagr, aby se zamezilo dalším únikům. To ale nebude tak jednoduché. Jedná se o poměrně velký nákladní člun o výtlaku 500 tun, jenž je pod vodou v hloubce sedmi metrů.

„Vyzvedávání proto bude velmi těžké, majitelé musí přivézt velký jeřáb, což bude nějakou dobu trvat. A vylovení komplikuje kromě hloubky i bahno,” řekl ředitel závodu Dolní Labe Jindřich Zídek.

Z bagru nad hladinu kouká jen lžíce, k jeho vyzdvižení bude podle odborníků zapotřebí zajistit velký jeřáb, jenž na místo připluje po řece.

V současné době osmdesátitunový kolos stojí v pražských Holešovicích, dopravit jej po Vltavě a Labi bude trvat několik dní, navíc vltavská vodní cesta bude otevřena nejdříve v neděli.

Souprava dvou člunů a remorkéru čistila nánosy z předloňské povodně, při návratu se začal jeden člun potápět.

„Přepravovali tisíci a pětisettunovou vanu a ta menší se začala potápět, takže se kapitán snažil dostat ke břehu, ale už to nestihl,” uvedl Zídek. Správce toku musel místo nehody na řece vyznačit, aby do potopeného plavidla nikdo nenarazil.

„Naštěstí je koryto v tom místě dost široké, aby mohly jiné lodě v pohodě proplouvat,” dodal Zídek. Lodní doprava už je obnovena.

„Zatím to nevypadá, že by měl bagr proraženou nádrž a nafta se valila ven, uvidíme, ale snad to nebude vážné,” uvedl Zídek. Plavidlo, které patří firmě České přístavy, mělo lodní osvědčení. Vlastník škody zatím odhadnout nedokázal.

Potopení tak velkého plavidla není podle Zídka příliš obvyklé. Před dvěma lety ztroskotala pod Střekovem loď měřící mělčiny, ale prakticky se nepotopila, protože dosedla právě na mělké dno.

Ostatní případy jsou staré víc než deset let.