Jen v místech, jež schválí policie, mohou od nového roku měřit rychlost projíždějícím autům městští strážníci. Úseky musí být označené dopravními značkami. Jakými, to zatím nikdo přesně neví. Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka včera (v úterý)ale uvedl, že to, jak má značka vypadat, popisuje už zákon. Přesto ministerstvo připravuje novou vyhlášku, v níž bude zakresleno, jaké parametry má značka mít. „Vyhláška by měla vyjít do jara, musí ještě projít meziresortním řízením,“ vysvětlil Hanzelka. Do té doby je jen na strážnících, jak se s nastalou situací vyrovnají, podle mluvčího však měřit mohou, v Praze to dělají.

Vizáž značky ale není jediným problémem, který děčínští strážníci řeší. „Musíme totiž o umístění značky žádat správní úřad,“ připomněl další zákonnou povinnost ředitel děčínské městské policie Marcel Horák. V případě silnic II. a III. třídy a místních komunikací to bude děčínský magistrát či jiná obec s přenesenou působností, v případě silnic I. třídy krajský úřad. Vyřízení takové žádosti může trvat i několik dní a je k němu potřebný předběžný souhlas policie.

S tím souhlasí i mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. „Když je dobrá vůle, lze záležitost vyřídit během jediného dne,“ řekl. Dodal, že v Praze s tím problém nebyl. To potvrdil i vedoucí oddělení rozvoje a organizace dopravy pražského magistrátu Libor Šíma „Už 29. prosince jsme vydali povolení umístit značky na osmnácti místech v Praze. Jsou ta místa, kde jsou instalované stacionární radary,“ vysvětlil. Na dotaz, jak značka vypadá, odpověděl Šíma, že přesně tak, jak přikazuje zákon.

Děčínský ředitel městské policie si také ví rady, jak rychlost nyní měřit. „Můžeme spolupracovat se státní policií. Stačí, když se akce zúčastní jeden policista a použije k tomu náš radar. Policista může měřit i na neoznačených úsecích, my můžeme řidičům domlouvat, případně je pokutovat,“ řekl Horák. Poznamenal ale, že mu vadí rozhodování zákonodárců od stolu. „Proč nedali na hlasy starostů, primátorů nebo ředitelů městských policí. Určitě by se od nich dozvěděli, že měření rychlosti tak, jak je dělali strážníci v centrech měst či obytných zónách, přineslo zklidnění dopravy,“ zlobil se. V Děčíně totiž strážníci neměřili rychlost na výpadovkách, to přenechali policii, ale právě v obytných zónách a na podnět obyvatel, kteří si stěžovali na neukázněné řidiče. „Na základě velkého počtu stížností jsme se vloni v létě zaměřili na ulice Slovanská a Jiřího z Poděbrad,“ řekl mluvčí děčínských strážníků Tomáš Pavlík. Poznamenal, že ve sledovaných úsecích se průměrná rychlost snížila, a to i tam, kde jsou umístěny pouze informativní světelné radary, jež se tak staly svým vlivem neocenitelným prostředkem prevence. „Ze statistik získaných z těchto radarů vyplývá, že řidiči sledovaným úsekem projíždějí pomaleji,“ konstatoval Pavlík.

Na Děčínsku zatím o vymezení úseků pro měření požádala jen děčínská městská policie. „Z jiných měst okresu zatím žádosti nemáme,“ potvrdila děčínská policejní mluvčí Aneta Zdobylaková.