Kozí dráha mezi Děčínem a Oldřichovem u Duchcova je ve velmi špatném technickém stavu, od Telnice směrem do Oldřichova je dokonce zcela nesjízdná. Investice do její obnovy by se proto mohly velmi snadno vyšplhat do desítek milionů korun.
Dopravní komise zřízená děčínskou městskou radou proto doporučila vedení města zvážit možnosti využití Kozí dráhy. Například by tudy mohla vést cyklostezka.
Děčín se ale v současné době kloní zachování provozu.
„Deklarovali jsme zájem města, že dokud jsou na této trati koleje, aby se po ní i nadále jezdilo," říká náměstek děčínské primátorky Jiří Anděl.
Toho potěšil zájem ústeckého hejtmanství, které chce od příštího roku objednávat na Kozí dráze dopravu. Doposud ji totiž objednává právě Děčín. Kromě toho Ústecký kraj plánuje dotovat podobné lokální tratě mnoha miliony ročně.
Kraj má i mnohem silnější pozici, pokud jde o vyjednávání se Správou železniční dopravní cesty, které patří Kozí dráha. Loni totiž správce železnice investoval do oprav trati mezi Děčínem a Telnicí přibližně šest milionů korun. Zpátky se mu ale vrátilo jen zhruba 100 tisíc. A to i proto, že na trati nejezdí vlaky denně, ale pouze během letní sezóny, a navíc jen o víkendech a státních svátcích.
Mezi dlouhodobé zastánce provozu železniční dopravy patří kromě Děčína také Jílové.
„Po posledním jednání jsme znovu, stejně jako všechny obce ležící podél Kozí dráhy, deklarovali zájem na provozu železnice," říká jílovský starosta Miroslav Kalvas.
Problém by ale nastal ve chvíli, kdy by kvůli nízké vytíženosti nechtěla Správa železniční a dopravní cesty do oprav Kozí dráhy investovat. Již v minulosti kvůli úsporám žádala například v Jílovém
o zrušení několika železničních přejezdů.
Jejich údržba totiž stojí nemalé peníze a je nutné je udržovat i tehdy, pokud po trati nejezdí pravidelná doprava.
Loni v květnu Jílové proto schválilo zrušení jen jednoho přejezdu, který nebyl využíván. Děčín, který případnou nákladnou opravu financovat nechce, ale počítá i s touto variantou.
„Pokud se řekne, že se trať opravovat nebude, a přiznejme si, že je to pro zachování provozu nezbytně nutné, tak Děčín bude první, kdo přijde s jinou variantou, jak toto území využít pro rekreaci a v rámci turistického ruchu. V tu chvíli by zde mohla vyrůst právě cyklostezka, která by přímo propojila Děčín s Krušnými horami," dodává Anděl.
Na Kozí dráhu vyjely vlaky poprvé před více než 140 lety. Na začátku října 1871 ji začala provozovat Duchcovsko-podmokelská dráha jako druhou spojnici podkrušnohorské uhelné pánve s přístavy na Labi. Jenomže i vzhledem k převýšení nebyla příliš úspěšná a brzy byla zestátněna. Později sloužila pro provoz lokálek. Velmi oblíbená byla především v zimních měsících, kdy vozila lyžaře do zimního střediska v Telnici. To je nejbližší lyžařský areál od Děčína.
Na Kozí dráze skončila pravidelná doprava v prosinci 2007. V následujících letech se snažily obce ležící podél trati o obnovení alespoň víkendových vlaků určených především turistům.