„Sice nyní jezdí autobusy častěji do Jetřichovic, dřív ale zajížděl autobus až k nám na Vysokou Lípu. Nyní děti přijedou do Jetřichovic, kde musí čekat hodinu na přípoj na Vysokou Lípu. Případně se mohou vydat na čtyřkilometrovou procházku, nebo se mohou rodiče domluvit a zajet pro ně autem," říká zastupitel z Vysoké Lípy Jiří Pilát.

Mnohem hůře jsou ale na tom Rynartice, kam přestaly autobusy jezdit úplně. Jedinou výjimkou je letní sezóna, kdy přes Rynartice budou projíždět turistické autobusy křižující České Švýcarsko.

„Do Rynartic dřív jezdily alespoň nějaké autobusy, teď už vůbec nic. Je mi jasné, že posílat několik spojů do obce 
s poměrně malým počtem obyvatel, je ekonomicky nepříliš průchozí. Ale řešením by byly například autobusy na zavolání nebo SMS. Na to ale prý není připravena legislativa," navrhuje Pilát.

Autobusy na zavolání by mohly fungovat právě v regionech, kde většina spojů jezdí velmi málo nebo je úplně nevyužitá. Lidé, kteří by se potřebovali svézt, by se ohlásili na určené telefonní číslo, kde by oznámili den a čas.

Lidé z Rynartic a Vysoké Lípy se nyní chtějí obrátit na hejtmanství.

„Jsme rukojmí jakýchsi standardů. Ale i u nás žijí lidé, normálně platíme daně. Tak nevím, proč by k nám nemohly zajíždět autobusy tak, jak lidé potřebují," dodává Pilát.

Na krajský úřad přitom už zamířily desítky stížností 
z Děčínska a Šluknovska. Na hejtmana Oldřicha Bubeníčka se kvůli problémům v dopravě obrátili starostové a svazky obcí. Ti o problémech jednali již před měsícem.

„Následně jsme napsali hejtmanovi dopis. Zaslali jsme i za každou obec mnoho konkrétních připomínek. Zatím nic, obecný příslib, že se tím budou zabývat a udělají případně nějaké změny," říká krásnolipský místostarosta
a senátor Zbyněk Linhart.

Na Šluknovsku totiž mají velké problémy hlavně děti cestující do škol a lidé do zaměstnání. To se týká například Varnsdorfu, kde musí studenti dojít jeden a půl kilometru pěšky, pokud jim ujede navazující autobusový spoj.

Problémů má ale nový dopravní systém více. Zpočátku měly autobusy spojující okolí větších měst zpoždění i několik desítek minut. Stěžovali si především lidé z okolí Rumburku a z Jílového. Tamní linka patří vůbec k nejproblematičtějším. Nejenže ji provází zpoždění, ale kvůli nevhodnému navázání s bývalou linkou na Janov se již několikrát stalo, že i několik hodin nejely autobusy ani do Jílového. V kopcích nad Děčínem mezi Ludvíkovicemi 
a Janovem totiž havarovaly autobusy, které zablokovaly silnici natolik, že žádné jiné kolem nich nemohly projet. Podle některých je problémem také nasazení dlouhých patnáctimetrových autobusů na úzkých silničkách, především během zimních měsíců. Dříve mezi Děčínem a Janovem přitom jezdily autobusy 
o čtyři metry kratší.

Možné řešení před časem nastínil krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek – rozdělení linky na dvě části. To by ale mohlo narazit kvůli podmínkám, za kterých dopravci šli do soutěže o desetiletý kontrakt.

Chaos v autobusové dopravě dosáhl již takových rozměrů, že se jím budou zabývat krajští radní na mimořádném jednání.
„Na kraj dochází poměrně velké množství stížností, každou prověřujeme a prostřednictvím odboru dopravy odpovídáme. Na konci února se sejde na svém mimořádném jednání rada kraje, jejímž hlavním bodem bude doprava," slíbil před dvěma týdny hejtman Oldřich Bubeníček.

Kraj již nyní chystá změny jízdních řádů, které by měly začít platit od března. Od začátku února již protáhl jízdní časy na lince mezi Janovem 
a Libouchcem.