V případě vysokých vodních stavů, kdy se Labe přehoupne přes šestimetrovou hranici, se hasiči či zdravotničtí záchranáři z jednoho na druhý děčínský břeh nedostanou. Záchranný člun při třetím stupni povodňového nebezpečí na řeku vyplout prostě nemůže. Více než tisícovka obyvatel Prostředního a Dolního Žlebu je pak zcela závislá na železniční dopravě. A to i ti lidé, kteří v dané chvíli potřebují akutní lékařskou pomoc.

Problém by do budoucna mohlo vyřešit takzvané vznášedlo. Jeho pořízení na svém úterním zasedání schválili zastupitelé města. A to v rámci Spolupráce při řešení krizových situací na řece Labi v česko-saském příhraničí. Společně s Děčínem se do projektu zapojí obce Bad Schandau a Reinhardtsdorf-Schöna.

„Před časem jsme se seznámili s výhodami tohoto plavidla, které v podstatě není limitováno ani stavem vodní hladiny, ani průtokem. Za určitých podmínek je schopno i pohybu po souši,“ vysvětlil vedoucí magistrátního oddělení krizového řízení města Richard Musil. Upřesnil, že při prezentaci firma v Děčíně předváděla menší typ plavidla pro méně lidí. Děčín chce ale mít vznášedlo pro šest osob.

Zatímco na saské straně chtějí obce zapojené do projektu pořídit velitelské terénní vozidlo, traktůrek s přívěsem a další techniku, Děčín zase kromě vznášedla požaduje ještě pracovní motorový člun a další doplňkovou výbavu pro zásahy záchranářů v době povodní.

„Důležitou okolností je především samotná spolupráce při řešení krizových situací na obou stranách hranice. Pokud tedy žádost bude schválená, předpokládá se konání pravidelných společných cvičení českých a saských záchranářů,“ zdůrazňuje Richard Musil.

Projekt má hodnotu na české straně asi pět a půl milionu korun. Jsou tam stanovená pravidla, že z pětaosmdesáti procent investici financují evropské fondy. Zbývající část nákladů, tedy patnáct procent, hradí nositel projektu, tedy město Děčín. To může ještě požádat o pětiprocentní příspěvek státu.

Pokud by město v tomto případě uspělo a získalo i státní příspěvek, hradilo by ze svého vlastního rozpočtu pouze jen desetinu nákladů. Tedy přibližně pět set padesát tisíc korun.

Kromě jednoznačných možností operativního využití vznášedla při vysokých vodních stavech je důležitým hlediskem fakt, že by si záchranáři v době větších povodní na Labi už nemuseli objednávat pohotovostní vlakové soupravy na železnici.

Není to totiž zrovna levná záležitost. Za několikadenní pohotovost to bylo při povodni před dvěma lety 170 tisíc korun. Tedy přibližně jedna třetina případné spoluúčasti města při získání dotace a státního příspěvku. Kromě vlaku město musí platit také pobyt hasičů v Dolním Žlebu.

Jistou výhodou projektu je, že veškerou techniku není nutné pořizovat najednou, ale lze to i postupně. Projekt by v případě schválení byl zahájen na jaře příštího roku a trval by čtyřiadvacet měsíců. Vydávané peníze by město dostávalo průběžně – tak, jak by je utrácelo.