Hotovo by mělo být v říjnu.

„Od středy začnou přípravné práce, kdy se zde již bude pohybovat technika," říká stavbyvedoucí Martin Chmelař.

Jen o pět dní později již najede na stavbu velký bagr. Ten se nejprve postará o odhrnutí zeminy. Během opravy silnice se bude stavební firma snažit využívat co nejvíce malé náklaďáky, aby nepřetěžovala úzkou silnici. Přesto je potřeba počítat s tím, že občas se v okolí stavby budou vyskytovat velká nákladní auta. Některé materiály nutné pro opravu silnice a vodovodu totiž malé náklaďáky neuvezou.

Přesto se turisté nebo obyvatelé Dolního Žlebu nemusí bát nepřetržité uzavírky. Silnice bude neprůjezdná v pracovní dny od 8 do 18 hodin, o víkendech bude pak možné projet kdykoliv.

NA SANITKU MÍŘÍCÍ DO ŽLEBU POČKÁ PŘÍVOZ

Silnice je jedinou stabilní spojnicí pro auta z Dolního Žlebu do Děčína, využívá ji tak také záchranka nebo hasiči. Právě kvůli složkám integrovaného záchranného systému jsou nastavena speciální pravidla.

„Od zavolání máme osm minut na to, abychom silnici zprůjezdnili," vysvětluje Chmelař.

To v praxi znamená zasypat výkop tak, aby sanitka, případně policie či hasiči mohli projet.

Se záchrankou je ale domluven ještě jiný postup. Pokud to stav hladiny Labe umožní, bude využívat přívoz. Cesta po silnici na Hřensko je totiž výrazně rychlejší. V případě výjezdu se operační ze záchranky spojí s provozovatelem přívozu, který bude s prámem čekat na příjezd sanitky na pravém břehu. Stejně tak počká na sanitku do doby, než pojede zpět ze Žlebu. Po dobu čekání navíc nevezme na prám jiné auto.

Na stavební firmu nečeká lehká práce, především kvůli úzké silnici, opravu může zkomplikovat také případné výraznější zvednutí hladiny Labe. Silnice 
a cyklostezka totiž vedou přímo na jeho břehu a řeka je při svém vzedmutí zatápí poměrně brzy.

„Nejtěžší bude výměna vodovodu, na kterém je silnice položená," má jasno Martin Chmelař. Na některých úsecích totiž vodovod přímo silnici podpírá, navíc je potřeba jeho výměnu koordinovat s vodárnami.

TISÍCE CYKLISTŮ POJEDOU PŘES MĚSTO

Kromě místních silnici a cyklostezku využívají také tisíce turistů. Podle propočtů, které si nechal magistrát zpracovat, to mohou být za pěkného počasí až tři tisíce cyklistů denně.

Cyklisté budou přímo ze stezky pod zámkem naváděni pod Tyršův most na parkoviště u městské knihovny a dále do ulice Labská a Hálkova, kde se napojí na ulici Loubská. Celá objízdná trasa bude pečlivě označena dopravním značením a v problematických místech také piktogramy. Omezení rychlosti bude až po odbočku k přívozu, kde se turisté vrátí zpět na Labskou stezku.

„Uvědomujeme si, že tato stavba zkomplikuje život nejen místním, ale také turistům. Rada města proto rozhodla, že po dobu uzavírky bude přívoz jezdit zdarma," řekla před časem primátorka Děčína Marie Blažková.

Jednou z podmínek magistrátu je také pravidelný úklid. Cyklostezka tak musí být uklizená a omytá například od bahna z kol aut před každým víkendem.

ZAVŘENÁ BUDE I ROZHLEDNA NA SNĚŽNÍKU

Kromě cyklostezky mezi Děčínem a Dolním Žlebem čeká na turisty na Děčínsku ještě jedna komplikace. Celé léto bude uzavřena jedna z nejvyhledávanějších rozhleden na Děčínsku na Sněžníku. Jílovská radnice totiž bude pokračovat s její rekonstrukcí. Letošní etapa vyjde na necelé tři miliony korun a kromě jiného budou opravené interiéry nebo balkony.