Nové spojení přes Sasko by mělo zrychlit nejen železniční dopravu mezi oběma městy, ale nabídnout i nové spojení na delší trasy. Doposud musí cestující jezdit mezi Varnsdorfem a Rumburkem přes Rybniště, kde je potřeba přestoupit. To řadu cestujících odradí a raději jedou autobusem nebo autem.

„Vybudování nové trati jako spojení mezi Seifhennersdorfem a Rumburkem je záměrem Ústeckého kraje a saského dopravního svazu ZVON. Po stavbě trati by se propojila celá osa z Liberce přes Žitavu a Varnsdorf do Rumburku a Bad Schandau,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Nová železniční trať je navržena tak, že by přivedla vlaky na rumburské nádraží od východu. Do Seifhennersdorfu ležícího mezi oběma městy by pak přijížděly ze severu. Toto řešení by umožňovalo i bezúvraťovou jízdu mezi Varnsdorfem a Rumburkem, v dlouhé relaci pak mezi Libercem a Děčínem přes Bad Schandau. Úvrať je místem na trati, kde vlak musí změnit směr jízdy, aby mohl pokračovat původním směrem.

Přímé propojení Rumburku a Varnsdorfu by přivítala i jejich vedení. „My jsme rozhodně pro. Pomohla by nám například při rozvoji cestovního ruchu. Bohužel ale nemůžeme výstavbu ovlivnit,“ řekl místostarosta Varnsdorfu Josef Hambálek. V největším městě Šluknovska koleje vedou až téměř na státní hranici. Problémy se stavbou jsou ale až za ní. Město tak nemůže ani například nabídnout vhodné pozemky k výstavbě trati. Kvůli tomu se sešel český ministr dopravy Dan Ťok se svým saským protějškem. 

K žádnému závěru ale nedošli. „Problematikou se zabývá zatím německé strana, která prověřuje technické řešení. České straně zatím materiál nebyl oficiálně předložen k připomínkám,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. „Příprava je ale zatím ve fázi studie, financování nebylo dosud řešeno,“ dodala. Podle návrhu by mohla vzniknout nová linka Liberec – Děčín, která by vedla přes Rumburk a Bad Schandau. Zrychlila by cestu z Liberce do Rumburku ze stávajících dvou hodin na hodinu a patnáct minut, jízdu z Varnsdorfu do Dolní Poustevny na necelou hodinu. Nový úsek by měřil 5,5 kilometru.

Kdy nová trať vznikne, není jasné. I Ústecký kraj připouští, že to nebude brzy. „Ústecký kraj si je vědom toho, že proces plánování může být poměrně dlouhý, protože pokud nebude tento záměr součástí spolkového německého plánu, nebude z německé strany realizován,“ podotkla Fraňková. Spolkový plán se aktualizuje většinou jen jednou za pět let, v loňské aktualizaci se do něj tato trať nedostala. „Jednání nad záměrem ovšem probíhají, letos na jaře to bude se zástupci ZVONu, nedávno se to řešilo se SŽDC. Nyní je zásadní tlak Saska,“ dodala Fraňková.

Jak složité je vybudovat železniční trať, vědí velmi dobře v Dolní Poustevně. Tam se od 90. let snažili obnovit železniční spojení se Sebnitz, které bylo zničené po 2. světové válce. Dlouhé roky vázla obnova na německé straně, první cestující se vlakem mezi Poustevnou a Sebnitz svezli až před pěti lety. Od té doby se stala tato trať, která zkrátila cestu do Děčína na polovinu, velmi oblíbenou.