O trochu víc, než by chtěla, váží Pavlína z Rumburku. Pro rady si zašla na internet. „Zaujalo mě Centrum redukce váhy. Nabízeli zasílání tipů na zdravou kondici. Vyplnila jsem kontaktní formulář, zadala svůj věk, výšku a váhu. Brala jsem to jen jako zábavu,“ vybavila si podrobnosti Pavlína, která si nepřála zveřejnit celé své jméno. Do dotazníku napsala i své telefonní číslo, protože to centrum vyžadovalo. Za to jí obratem ze stránek poslali na její mail spoustu informací a vzkázali, že ji zkontaktují. O tom, že by za to centrum chtělo peníze, na stránkách nebyla zmíňka.

„Druhý den mi zavolal někdo, kdo se představil jako můj osobní poradce z centra Jan Tichý. Vysvětloval, že má pro mne speciální hubnoucí program a pomůže mi shodit, kolik potřebuji,“ řekla Pavlína. Zeptala se, kolik by ji to stálo. Tichý řekl, že tři tisíce sedm set korun. Za to nabídl dvě balení přípravku na hubnutí, jehož složení je na stránkách centra. Rady prý bude mailem posílat zdarma. Přípravky zašle, pokud Pavlína zaplatí předem na účet firmy, případně na dobírku, poštovné si neúčtuje. Pavlína začala o jeho nabídce uvažovat.

„Hned další den mi Tichý poslal sms, že mi poštovné účtovat bude. Také složení hubnoucího přípravku jsem na stránkách centra nenašla.“ rozhořčila se Pavlína.

Stránky Centra pro redukci nadváhy provozuje firma Online Business System v.o.s. Její vyjádření se Deníku nepodařilo získat.

Jan Tichý byl sdínější: „Složení přípravku na stránkách skutečně není. Ale je stoprocentně přírodní a ověřený. Zákaznice by se všechny informace o přípravku dozvěděla po jeho převzetí.“ Dodal, že podrobné informace o výrobku na stránkách centra nejsou záměrně, protože si to firma Online Business nepřeje.

„Já cenu výrobku a jeho název sděluji na dotaz. Zákazníci se musí sami zajímat. Kdo se nezeptá, nic se nedozví,“ řekl Tichý. Ostatní prodejci podle něj postupují podobně. Jestli je zaměstnancem firmy Online business nebo s ní jen nějakým způsobem spolupracuje, Tichý neřekl. Živnostenský list však nemá.

Podle praktického lékaře Zbyňka Goldamera je nakupování hubnoucích přípravků přes internet riskantní. Pokud zákazník nezná jejich složení, neměl by je podle něj vůbec kupovat.

„Mohou účinkovat. Zvlášť, když při nich člověk cvičí,“ sdělil pobaveně Goldamer. Ale zcela vážně dodal, že jejich užívání může mít zdravotní důsledky. V lepším případě trávící obtíže.

Robert Hrabčík ze Sdružení obrany spotřebitele Pavlíninu zkušenost okomentoval tím, že na internetu si může vlastně každý nabízet, co chce: „ Pokud prodejce nikde neuvádí složení výrobku, zákazník při koupi riskuje. Ovšem pokud už si něco koupí, má svá práva a je chráněný. Může od uzavřené smlouvy odstoupit a zásilku vrátit. Až na výjimky do čtrnácti dní, ale musí o tom prodejce informovat písemně.“ Nejjistější je podle něj poslat obchodníkovi dopis s dodejkou.

Hrabčík ani Goldamer nakupování přes internet nezavrhují, ale doporučují kupovat jen věci od známých výrobců, které mají všechny náležitosti.

„Jednání centra se mi nelíbilo a rozhodla jsem se, že si zboží neobjednám. Nebudu přece kupovat zajíce v pytli,“ vyřešila nakonec celou záležitost Pavlína.