K velké změně dojde v polovině prosince. Poznají ji cestující na dvou tratích. Jednou z nich je ta mezi Děčínem a Ústím nad Labem-Střekov. Místo Českých drah začne na této téměř třicet kilometrů dlouhé lince údolím Labe jezdit na osobních vlacích RegioJet (RJ). „Přípravy na zahájení provozu vlaků v Ústeckém kraji jsou v plném proudu. RegioJet má zajištěnu už většinu zaměstnanců. Aktuálně ještě probíhá nábor strojvedoucích pro nástupní místo Most a také nábor průvodčích,“ řekl mluvčí RJ Aleš Ondrůj.

Poprvé v historii vyjedou vlaky RJ v jiné než ve žluté barvě, společnost je musí přetřít nazeleno. Osobní vlaky totiž platí kraj, který je zahrnuje do svého integrovaného dopravního systému.

Zánovní motoráky

Při zahájení provozu nasadí RJ zánovní motorové jednotky 628, které si pořídil od německých drah a které prošly modernizací. Na palubě se tak bude možné připojit na Wi-Fi. Stejný typ vlaků má RJ vyzkoušený ze Slovenska, kde už několik let jezdí.

Motoráky by měly jezdit z Děčína na Střekov jen dva roky. Kraj totiž požaduje, aby po elektrifikované trati jezdily elektrické jednotky. „Od prosince roku 2021 nasadíme nové vícesystémové elektrické jednotky Pesa Elf.eu, které RegioJet kupuje zvlášť pro tratě v Ústeckém kraji a které se už vyrábí,“ nastínil budoucnost tratě Ondrůj.

Cestující na Děčínsku už vlaky od polské Pesy dobře znají. České dráhy totiž už šest let využívají především na spojích mezi Děčínem a Šluknovskem pod marketingovým názvem RegioShark jednotky Pesa Link II.

Částečná změna čeká také na cestující na Šluknovsku. Tam bude i nadále jezdit mezi Varnsdorfem a Rybništěm Trilex, na rychlíkovou linku ze Šluknova přes Rumburka na Nový Bor a dále na Kolín však od prosince nastoupí Arriva. Také tato společnost střídá České dráhy. O této změně rozhodlo ministerstvo dopravy, které financuje rychlíkové tratě.

„Zkušeným strojvedoucím nabízíme nástupní plat 50 tisíc a k tomu náborový příspěvek 15 tisíc korun. Pokud někdo vlak ještě řídit neumí a láká ho tato profese, může nastoupit do našich kurzů. Už během doby, co se učíte strojvedoucím, od nás dostáváte plat,“ řekl před časem ředitel Arrivy Jiří Nálevka. Příchod Arrivy ale bude pro cestující znamenat komplikaci. Stát totiž ještě nebyl schopen zavést jednotnou jízdenku, a tak cestující ze západního Šluknovska například na jih Moravy budou potřebovat tři jízdenky.

Na železnici by to ale v příštích letech nemusely být jediné změny. Na děčínském hlavním nádraží by se mohly potkávat vlaky hned tří dopravců. Kromě Českých drah a RegioJetu by v Děčíně mohly zastavovat také mezinárodní vlaky Leo Expresu. Ten plánuje začít jezdit mezi Prahou a Berlínem. Pokud projdou testováním na zkušebním okruhu ve Velimi, chtěl by zde nasadit nové čínské soupravy.