„Tato varianta byla vyhodnocena jako nepřijatelná v celé délce, protože vykazuje větší vlivy na obyvatelstvo, nenaplňuje znaky obchvatu města Děčína, není obchvatem Podmokel, ale průtahem centrální částí Děčína. Navíc vyžaduje zrušení železniční tratě Děčín – Novousedlice,“ uvedl ministr životního prostředí Martin Bursík. Doplnil, že to je hned dvojí rozpor se Státní politikou životního prostředí a s Dopravní politikou ČR.
„S rušením regionální trati, která je dobře využitelná pro páteřní regionální osobní dopravu, zásadně nemůžeme souhlasit,“ upozornil Bursík. Nesouhlasí ani se stávajícím stavem, kdy transit vede centrem nejen Děčína, ale i Jilového a Libouchce.
Souhlasné stanovisko ministerstvo vydalo pro zhruba pětikilometrový úsek dálničního přivaděče ve variantě zvané Chrochvický potok od Modré až k dálnici D8, za předpokladu dodržení podmínek, které stanovisko ukládá.
„Pro zbylý zhruba desetikilometrový úsek z Děčína do Modré je totiž varianta v podobě předložené ředitelstvím silnic a dálnic nepřijatelná. Důvodem jsou zásadní střety s požadavky ochrany přírody v cenných územích CHKO České středohoří,“ doplnil mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Vysvětlil že ministerstvo životního chce vyvolat řadu jednání se ŘSD i ministerstvem dopravy a vymyslet vedení přivaděče tak, aby byl optimální pro lidi i přírodu.
Ve stanovisku ministr navrhuje úsek řešit jinými variantami vedení komunikace, třeba tunelové
rešení v problematických úsecích. „To by nemuselo poškodit významné přírodní lokality, nemuselo by se zabírat tolik pozemků a udržela by se celistvost lesních porostů,“ uvedl Bursík ve stanovisku.
Děčínský primátor Vladislav Raška je rád, že se záležitost s vybudování přivaděče hnula alespoň trochu dopředu. „Konečně po osmatřiceti letech víme, že jsme se někam pohnuli a proto žádám všechny zainteresované, aby dohlédli na výběr skutečně optimální varianty,“ řekl Raška.
Do doby, než se tak stane, budou stovky aut proudit Teplickou ulicí, přes Jílové až k Modré.
Kozí dráha si může na čas vydechnout. Zelení ji zachránili. Na jak dlouho, ale nikdo netuší.
Aktivisté, kteří bojovali proti přivaděči v tělese dráhy, na vydání stanoviska ihned na svých stránkách reagovali.
"Stát by prostřednictvím svých orgánů měl hledat aktéry, kteří v pozici veřejných činitelů zosnovali plán zrušit trať a vehnat kamiony do centra Podmokel. Na Kozí dráze musí být obnoven drážní provoz! Žádáme o okamžité opravení drobných závad na trati tak, aby mohl být obnoven provoz na trati, píší na svých stránkách.
Vlaky však zřejmě hned tak nevyjedou. Je na ní zatím až do konce srpna výluka. „Trať je v havarijním stavu. Experti musí vyčíslit, kolik by stála rekonstrukce do podoby, aby na ní mohly vlaky vůbec vyjet,“ řekl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva dopravy.
O zrušení trati se už někoik měsíců jedná. Zda zůstane zachována, Ptačinský nedokázal odhadnout. „To záleží také na tom, zda někdo projeví snahu ji provozovat. Zatím jsme to nezjišťovali, kraj zájem nemá,“ řekl Ptačinský. Doplnil, že v takovém případě by ji musel provozovatel udržovat na své náklady.