A ten jej předvedl krátce po koupi veřejnosti. Byl totiž jedním z největších taháků dne otevřených dveří ministerstva dopravy. Domovským přístavem Beskyd bude ale 
i nadále Děčín.

Šedesát let stará loď připlula do Prahy k Hlávkovu mostu již ve středu, jen o den později se na její palubě vystřídaly stovky lidí. Ministerstvo dopravy totiž otevřelo na státní svátek své dveře veřejnosti, která si tak mohla kromě Beskyd projít
i bývalé sídlo ÚV KSČ.

V budoucnu by se podobné prohlídky mohly konat nejen v přístavních městech na Vltavě, ale také na Labi. Tedy včetně Děčína.

Dlouhé roky přitom byl osud Beskyd nejasný. Dnes již bývalý majitel neměl dostatek prostředků na jejich údržbu a hlavně provoz. Několikrát tak hrozilo, že Beskydy skončí, stejně jako ostatní lodě stejného typu, ve šrotu. Poslední měsíce stát intenzivně jednal s bývalým majitelem o prodeji. A před týdnem obě strany v Lovosicích podepsaly kupní smlouvu.

Za šedesátileté plavidlo Ředitelství vodních cest (ŘVC) zaplatilo společnosti EVD 9,5 milionu bez DPH.

„Náklady na údržbu a další investice jsou značné na to, aby to financoval soukromník, proto jsem se rozhodli jedinečné plavidlo koupit," řekl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.

Roční náklady na provoz jsou zhruba čtyři miliony korun. Stát chce teď remorkér doplnit o moderní radar, aby mohl stroj vyjíždět i během mlhy a špatného počasí. Přibude také zařízení pro snazší průjezd oblouky. Náklady odhaduje ŘVC na deset milionů korun.

Remorkér s kolesem na zádi je dlouhý 57 metrů a široký 9,4 metru. Mnohokrát pomohl s vyprošťováním lodí. Poslední velký zásah si připsal na jaře, kdy zpod mostu v Drážďanech vytáhl loď EVD.

„Právě při takových mimořádných událostech jsou Beskydy nenahraditelné," poznamenal Fojtů.

Osvědčil se také při povodních v roce 2002 i v roce 2013. Teď bude sloužit na celé labsko-vltavské cestě. Kotvit bude nadále trvale v Děčíně, protože právě poslední úsek Labe před státní hranicí je pro lodní dopravu nejsložitější. Výhodou remorkéru je nízký ponor, na cestu se tak může vydat i při velmi nízkém stavu vody.

Beskydy zkonstruovali 
v Mělníku. Celkem bylo takových remorkérů postaveno 12. Pomáhaly těžce naloženým soulodím překonat obtížné úseky českých vod. 
V ČR zbyl jediný. Ostatní lodě stejného typu byly sešrotovány již před rokem 1989.

Vlečná plavba se používala jako hlavní způsob dopravy po řece do 60. až 70. let minulého století. Pak se přešlo na tlačné remorkéry s vanami a v 90. letech na motorové nákladní lodě. Návrh na prohlášení remorkéru Beskydy památkou byl podán nejen pro jeho jedinečnost, ale i pro strojní a další prvky, které připomínají doby starých lodí jako je lodní telegraf nebo klasické kormidelní kolo.