Od léta 2013 by měly brázdit koleje v děčínském okrese nové vlaky. České dráhy rozšiřují svou flotilu o moderní motoráky polské firmy Pesa.
Oproti předchozí zakázce na 33 motorových vlaků od firmy Stadler se tentokrát dostane i na Děčínsko a Šluknovsko. „Z předpokládané dodávky tří desítek souprav by mělo do Ústeckého kraje dorazit přibližně deset motoráků Pesa. Z toho bylo počítáno se sedmi vozy ATR 220 na trasu Děčín - Jedlová - Dolní Poustevna - Bad Schandau (DB) - Děčín,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Konečný počet vozů Pesa jezdících po Děčínsku není znám, protože hrozí, že nebude zprovozněno několik set metrů železnice mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz v Německu.

„Vše záleží na postoji německé strany. Dokonce máme signály, že chtějí utlumovat osobní dopravu. V takovém případě by na Děčínsko dorazilo s největší pravděpodobností méně nových vlaků,“ dodal Šťáhlavský.

Dráhy podle slov svého mluvčího chtějí zvýšit kvalitu cestování také v regionální dopravě a nové motoráky Pesa budou vhodným doplněním repasovaných motorových vozů Regionova.

„Celkem se o zakázku ucházely dvě firmy. Kromě vítěze Pesa Bydgoszcz nám chtěl dodávat nové motoráky ŽOS Vrútky,“ řekl Šťáhlavský.
Dráhy nakoupí více než třicet moderních motorových jednotek za necelé dvě miliardy korun, což je čtvrtinu méně, než kolik největší železniční dopravce očekával.

Železniční doprava v posledních letech doznala částečné modernizace.

Na Děčínsku byly postupně nahrazovány staré motorové vlaky řady 810 repasovanými Regionovami.

Teprve od prosince loňského roku se dočkali cestující v regionální osobní dopravě opravdu moderních a především nových vozů. Ve Šluknovském výběžku částečně zajišťuje železniční dopravu německá společnost Vogtlandbahn. Ta vozí cestující v moderních motorácích Siemens Desiro.

S vlaky stejné značky pak začaly v prosinci jezdit také dráhy, které si je pronajaly od Deutsche Bahn.

Jednotky Pesa pojmou 120 cestujících, jezdí v současné době kromě Polska také například v Itálii a do dvou let by měly i v České republice.
„Pro provoz na českých kolejích budou polské vlaky částečně modernizovány, ale základ zůstane stejný jako u již provozovaných vlaků,“ doplnil Šťáhlavský.

Nových vlaků by se cestující měli dočkat nejpozději do 28 měsíců od podpisu kontraktu mezi Českými drahami a polskou firmou Pesa. Momentálně probíhají přípravy podpisu, mezi které patří především kontrola zakázky jednotlivými regionálními radami.

Modernizace vozového parku Českých drah, který je poměrně dost zastaralý, totiž financuje prostřednictvím různých fondů Evropská unie.