Rozsáhlá obnova Podmokel by měla pokračovat příští rok druhou etapou. Ta by se měla naplno rozběhnout na přelomu let 2020 a 2021. S její podobou se mohli obyvatelé města tento týden seznámit na veřejném projednání návrhu oprav.

Bezručova, Thomayerova a Teplická. Tyto tři ulice přijdou jako další na řadu při rekonstrukci levobřežního centra Děčína. Podle architektů, podle jejichž vítězného návrhu revitalizace probíhá, bude i tato část Podmokel opravena ve stejném duchu, jaký nyní dostává ulice Prokopa Holého a Husovo náměstí.

„Teplická ulice bude mít nově šířku sedm metrů, doposud je proměnlivá. Chodníky budou z kamenné štípané dlažby, silnice bude mít asfaltový povrch a na parkovací místa využijeme kostky ze staré podmokelské dlažby,“ popsal architekt Jan Vlach ze studia re:architekti.

Na Teplickou ulici vyjedou stroje už příští rok, měla by totiž začít rekonstrukce vodovodu a kanalizace. Teprve po jejím dokončení přijde na řadu obnova části ulice od budovy ČEZ až po křižovatku s Pivovarskou.

„V roce 2019 by se mělo začít s Bezručovou ulicí, 2020 s Thomayerovou a 2021 s Teplickou ulicí. Vše se bude samozřejmě odvíjet od koordinace se Severočeskou vodárenskou společností,“ přiblížil předběžný harmonogram dalších oprav náměstek děčínského primátora pro rozvoj Vladislav Raška. Podle jeho hrubého odhadu bude do těchto tří ulic potřeba investovat 100 milionů korun, a to včetně rekonstrukce sítí vodárenské společnosti.

Kromě částečného zúžení počítají architekti na Teplické ulici také s novými stromy nebo lavičkami. V Thomayerově ulici by pak rádi nahradili osvětlení zavěšenými lampami. O tom se teprve bude jednat s majiteli domů.

K zamýšlené podobě všech tří ulic se mohli lidé vyjádřit na veřejném setkání s architekty, které tento týden uspořádal magistrát v domě dětí a mládeže.

Nejčastější připomínky se týkaly parkovacích míst, kterých je v centru města nedostatek. Navíc při první části revitalizace kvůli výraznému rozšíření chodníků další ubudou. Podle Jana Vlacha však při plánovaných opravách dalších tří ulic zmizí jen jedno parkovací místo, ostatní zůstanou.

Řada připomínek se sešla také k autobusovým zastávkám. Po zrušení té u divadla ve směru na Bynov, kterou přestaly využívat autobusy s letošní změnou jízdního řádu, plánují architekti přesunout i zastávky u kostela. Ta na Bynov by podle návrhu měla být před Slovanským domem, kde ale podle řady diskutujících není dostatek místa pro zastavení více autobusů za sebou. V opačném směru navrhují architekti zastávku posunout oproti současnému stavu asi o padesát metrů blíže směrem k nádraží. Podle diskutujících by bylo dobré vrátit jednu zastávku v každém ze směrů k divadlu, kde je kromě jiného také zdravotnický dům.

„Jsem rád, že lidé byli aktivní, ptali se a zajímají se o budoucnost. Nápady mohou lidé posílat na magistrát do konce letošního roku, není to ale nijak limitní termín,“ dodal náměstek Raška.

Práce na revitalizaci Podmokel začaly před pěti lety, kdy Děčín vyhlásil architektonickou soutěž na budoucí podobu jednoho ze svých dvou center. Přihlásilo se do ní deset týmů, porota pod vedením architekta Radka Kolaříka vybrala jako nejlepší návrh od re:architektů. Ti jako první zpracovali revitalizaci Husova náměstí a ulice Prokopa Holého, která začala letos ve druhé polovině března. Hotová by měla být příští rok na jaře.