Neuvěřitelné 104 roky trvala obnova autobusové linky mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz, tedy dvěma městy tvořícími souměstí na česko německé hranici. Na nákupy nebo i do práce už lidé nemusí jezdit vlakem či autem, od pondělí mohou nově využít autobus.

„Pro nás je to skvělá zpráva, snažili jsme se o to poměrně dlouho,“ řekl starosta Dolní Poustevny Robert Holec s tím, že autobusy provozované německou společností pojedou třikrát denně v 9, 11 a 14 hodin.

Zavedení linky umožnila změna v dopravním značení. Přes most nad Vilémovským potokem, který leží přímo na hranici, totiž mohla jen auta do 3,5 tuny. Nosnost mostu nebyla omezená kvůli jeho technickému stavu, ale kvůli vykázání těžké dopravy z této části Sebnitz. Pro nákladní auta zákaz stále platí, autobusy už sem mohou.

První dvě zastávky mají cestující zdarma, za celý okruh okolo Sebnitz zaplatí 2,4 eura, tedy přibližně 60 korun. Právě kvůli poměrně vysoké ceně možná přispěje Poustevna na provoz. „Budu se snažit přesvědčit kolegy v zastupitelstvu, zda bychom nemohli provoz dotovat. Bude záležet na tom, kolik cestujících bude z české strany,“ dodal Holec. Pokud se linka osvědčí, v budoucnu by spoje mohly zajíždět až do Krásné Lípy.

Přes hranice jezdí autobusy na Děčínsku také z Jiříkova do Ebersbachu, kam dříve zajížděl přeshraniční vlak.

Pro Poustevnu je obnovení autobusového spojení velká událost. Naposledy totiž obě města propojovala autobusová linka v roce 1914. „Ještě před započetím první světové války stihla společnost K.k. Sächsisch-Böhmische Automobil-Gesellschaft, kterou vlastnil stavitel Kurt Kühnel v Sebnitz, provozovat jeden autobus značky Daimler. Provoz linky byl zahájen 11. dubna 1914,“ přiblížil začátek krátké historie autobusové dopravy mezi dvěma městy ředitel děčínského státního okresního archivu Jan Němec.

Autobus jezdící mezi Sebnitz a Dolní Poustevnou v roce 1914

Zpočátku autobusy jezdily pouze v neděli, v pracovní dny začaly jezdit až 18. května 1914.

Autobusy tehdy jezdily pětkrát denně ze Sebnitz přes Dolní a Horní Poustevnu na Lobendavu, Severní a zpět do Německa do Steinigtwolmsdorfu, Ringenhainu a Neukirchu/Lausitz. Podle jízdního řádu, který má archiv ve svých sbírkách, autobus zvládl celou, přibližně dvacetikilometrovou trasu za necelé půl druhé hodiny. Jízdenka na celou trasu stála 1,5 marky nebo 1,8 koruny.

Cestující si ale dlouho autobusů neužili. Čtvrt roku po zahájení provozu totiž začala první světová válka. „Po jejím vypuknutí musel Kühnel vůz odevzdat armádě,“ vysvětlil Jan Němec.

Po vzniku Československa, ani po druhé světové válce, už podmínky pro obnovu autobusové linky nebyly vhodné. Mezi oběma městy dokonce neexistoval ani hraniční přechod.

ŽELEZNIČNÍ LINKA SE OSVĚDČILA

Po roce 1945 Poustevna dokonce přišla i o železniční spojení se Sebnitz. To se podařilo po 20 letech vyjednávání obnovit až v roce 2014. Lidem ze západní části Šluknovského výběžku se tak cesta do Děčína zkrátila na polovinu.

Vlak z Děčína přes Bad Schandau po Saském Semmeringu do Dolní Poustevny se velmi rychle stal oblíbeným nejen mezi místními, ale i turisty. V období cestovních špiček, například vánočních svátků, musí České dráhy posilovat vlaky a vysílat například dvě spojené jednotky najednou.