Z Děčína postupně mizí autovraky. Městské policii se jich podařilo několik desítek v posledních měsících odstranit z ulic. Na nepojízdné „plechové miláčky“ si obyvatelé města často stěžovali.

Auta ve viditelně špatném stavu nebo spíš to, co z nich po desítkách let užívání a postupující koroze zbylo, nejen hyzdila okolí, ale často zabírala parkovací místa. Zaparkovat je přitom hlavně v centru a na sídlištích mnohdy problém.

„Majitelé vraků přitom riskují několikatisícové pokuty od města zbytečně, likvidace vozu je nic nestojí,“ uvádí zástupce ředitele děčínských strážníků Tomáš Pavlík.

Některé firmy vedle bezplatného odvozu autovraku, protokolu pro odhlášení a následné ekologické likvidace garantují majiteli za jeho vozidlo i peníze. Většinou nabízejí od 500 do 2 500 korun, podle zákona vždy bezhotovostně.

„Pozitivní na tom je, že utržené peníze cestou domů neztratíte či o ně jiným způsobem nepřijdete… tedy pokud odměna za ekologickou likvidaci autovraku přijde na váš účet, a ne na účet manželky,“ glosují vtipně přínosy takového postupu webové stránky děčínského autovrakoviště Auto-Extra.

Ve většině případů strážníci autovraky vytipovávají sami v rámci služby. Na vozidla městskou policii často upozorňují i lidé. Ne vždy jde ale o vozy, které je možné označit za vraky.

„Jde například o vozidla s propadlou technickou kontrolou nebo jednou vypuštěnou pneumatikou. I tak ale problém nepodceňujeme a snažíme se vypátrat majitele, kterého na problém upozorníme a případně poradíme, co s nepotřebným vozem udělat,“ vysvětluje ředitel děčínských strážníků Marcel Horák.

Strážníci předají majiteli na zpracovatele vraků kontakt a instrukce, jak postupovat při likvidaci a odhlášení vozu. Ve většině případů se strážníkům s vlastníky nepojízdných aut podaří domluvit bez problémů.

„Větší problém je dopátrat se, kde bydlí. Trvalé bydliště mají například v Děčíně, ale reálně bydlí v jiném městě. Pak se odstranění takového vozidla samozřejmě protáhne na delší dobu,“ doplňuje ředitel.

Náklady vymáhají

Pokud se majitele najít nepodaří nebo dotyčný na výzvy městské policie nereaguje a auto už je možné za vrak označit, předají strážníci záležitost k dořešení děčínskému magistrátu jako správnímu orgánu. Likvidace takového autovraku je pak záležitostí někdy i několika měsíců.

„Příliš nám v tom nepomáhá legislativa, která jasně stanoví postup a lhůty, které je nutné splnit. Až poté může úřad nechat vůz odtáhnout a následně zlikvidovat. Nemalé náklady pak samozřejmě vymáhá po majiteli,“ uzavírá Horák.