Lidé z okolí vrchů Českého středohoří nebo lesů Českého Švýcarska vytvářejí s velkou dávkou poctivosti a píle řadu domácích výrobků, které zahání hlad, nudu i nemoci. Aby našli svoje místo na trhu i v konkurenci velkoprůmyslového zboží, pomáhají jim na cestě za zákazníky certifikáty regionálních značek. Nové žádosti o jejich přidělení se přijímají v těchto dnech.

Asociace regionálních značek zaštiťuje v Ústeckém kraji čtyři různé značky regionálních produktů Poohří, Krušnohoří, České středohoří a České Švýcarsko. Výrobců, kteří je mají, je 150. „Vyrábí slané i sladké dobroty, nechybí ani nápoje včetně několika druhů piv, víno, originální suvenýry a také zážitky,“ vyjmenovává příklady ředitelka Destinační agentury Dolní Poohří Libuše Novotná Pokorná.

Svého kroku zaregistrovat výrobek rozhodně nelitují. „Máme větší možnosti, kde produkty nabízet, protože asociace pořádá řadu akcí,“ říká ředitelka Moštárny Louny Erika Myšíková.

Podle včelařky a výrobkyně medu Martiny Staňkové z Března u Chomutova pomáhá značka oslovit zákazníky. Ti už produkty sami aktivně vyhledávají. „Když jsme s medy začali, panovala zrovna aféra s šizenými medy. Certifikát, který zaručuje i kvalitu a zpracování místních surovin, k nám zákazníky nalákal, protože hledali alternativu k obchodům, jež neměly jejich důvěru,“ popisuje Staňková.

ŽÁDNÉ PAPÍROVÁNÍ

Pravidla pro certifikaci výrobků nejsou příliš složitá. „Výrobek by měl mít nějaký podíl ruční práce, regionálních surovin a vztah k místu, odkud pochází,“ popisuje Hana Dufková z MAS Severozápadní Krušnohoří. Zoufat nemusejí ani ti zájemci, kteří neuvažují o tom, že by se stali podnikateli na plný úvazek. „Není podmínkou mít výrobu jako živnost. Stačí, když je to váš koníček, kterému se častěji věnujete,“ dodává Dufková.

Ze zkušeností ostatních výrobců navíc vyplývá, že zisk regionální značky není ani pastí plnou úřednických koleček a papírování. „Neplatíte žádnou administrativu a náklady vznikají snad jen tehdy, když chcete změnit etikety,“ usmívá se Martina Staňková.

Na podání žádosti je teď nejvhodnější čas. „Výrobci, poskytovatelé služeb či organizátoři z regionu podél řeky Ohře mají čas do 19. března,“ říká ředitelka agentury Pokorná. Tvořivci z Krušnohoří mají čas do 31. března, České středohoří přijímá žádosti až do 10. května, České Švýcarsko termín teprve upřesní.