Výhodně položené nádraží Jedlová v lesích Lužických hor umožňuje rychlý nástup k romantickému hradu Tolštejn s restaurací, odkud po hřebenové Lužické spojce přes Jedlovou s horskou chatou, rozhlednou s nejlepšími výhledy a Karlovu výšinu dojdeme do centra Českého Švýcarska v Krásné Lípě. Lužická spojka spojuje nejkrásnější místa v nejsevernějších Čechách.

Z Tolštejna až do Krásné
Lípy putujeme po hřebenové Lužické spojce po červené.

Úvodem nás čeká  výstup po pevné cestě, v závěru po asfaltce na západní úbočí Jedlové. Při stoupání nás překvapí skvělý pohled na krajinu západní části Lužických hor, Studenec, Růžák, Jetřichovické skály a Českosaské Švýcarsko.

Pokračujeme asfaltkou na zalesněný plochý vrchol Jedlové 774 m, kde je obnovená chata s ubytováním, rozhledna, obnovený Schillerův památník, sjezdovka, možnost jízdy na koloběžkách do Jiřetína atd. Trochu si odpočiňme, ale určitě nezapomeňme vyšlápnout pár schodů navíc
a vyjít si na rozhlednu, která poskytuje jeden z nejkrásnějších výhledů v severních Čechách i daleko do vnitrozemí (Bezděz) a do Lužice, kde je  placený vstup. Z vrcholu sestupujeme zpět na západní úbočí. Značená cesta dále vede po severním svahu Jedlové s neustálými  výhledy  do Šluknovského výběžku i na České Švýcarsko.

Podél sjezdovky  prudce klesáme na rozcestí a na okraj lesa do osady Jedlová. Projdeme podél několika chalup
a chat a potom stále pokračujeme rozsáhlými lesy až na rozcestí s modrou značkou
u nádraží Chřibská, které je odtud vzdáleno asi 400 m. Červená pokračuje také stále lesy, asi 300 m po málo frekventované silnici kolem pily, potoka a lesními cestami po úpatí Plešivce k silnici 263 v Rybništi. Rybniště, jakož i celá trasa Lužická spojka, se nachází na rozvodí Baltského
a Černého moře.

V Rybništi je uzel turistických cest u nádraží. Spojení vlakem je směrem na Liberec přes Varnsdorf a Žitavu, na Rumburk přes Krásnou Lípu
a na Českou Lípu a Doksy, resp. na Děčín přes Jedlovou. Cesta vede podél trati a kolem posledních domů Rybniště
a pak stoupá do lesa  k Farskému prameni a  studánkou.

Brzy následuje odbočka žluté značky na Karlovu výšinu 586 m.  Od zábradlí na okraji skalní stěny je krásný výhled na Doubici, horské letovisko na pomezí Lužických hor a Labských pískovců.
Z Karlovy výšiny se vrátíme zpět po žluté a putujeme dál po Lužické spojce. Ta sestupuje společně s cyklotrasou 211 k silnici na rozcestí Vápenka.

Odtud společně s červenou vede i trasa Köglerovy naučné stezky  širokou lesní cestou severním směrem. Vyjdete z lesa a mezi chalupami osady Kamenná Horka mírně klesáte
k městskému lesoparku, kolem hřbitova, až na rozcestí cest u Domu Českého Švýcarska na náměstí v Krásné Lípě.  Zde si můžete prohlédnout interaktivní expozici o přírodě
a historii národního parku (otevřeno denně), nebo se občerstvit v místním minipivovaru.

Celý výlet zakončíte opět
na stanici vlakového nádraží, kam se dostanete po zelené značce.

Délka trasy: 23 km
Doba trvání: 7 hodin
Náročnost: Středně namáhavé, převážně po lesních cestách
Jedlová VLAK – Tolštejn – Jedlová – Jedlová VLAK  8 km. Jedná se o krátký okružní výlet vedoucí k oběma dominantním cílům Lužické spojky. Návrat z vrcholu Jedlové po červené a následně po zelené do výchozího bodu k nádraží Jedlová.
Rybniště VLAK – Karlova výšina – Krásná Lípa VLAK 10 km. Krátký pohodlný výlet s nenáročným výstupem s použitím vlaku k rozhledovému místu na západní výspě.