Správa železniční dopravní infrastruktury mohutně investuje na Děčínsku. Zatím poslední dokončená oprava se týká východního nádraží v Děčíně, vyšla na více než 140 milionů korun.

Cestující projíždějící děčínským východním nádražím si pravděpodobně všimnou pouze nových nástupišť, která jsou bezbariérová, nebo informačního systému. To ale byla jen menší část oprav, kterými nádraží prošlo. Mnohem větší je pro laiky neviditelná. „Je tu zcela nové moderní zabezpečovací zařízení, které nahradilo technologii, jež byla za hranicí životnosti. Odbavování vlaků tak bude rychlejší a bezpečnější,“ uvedl oblastní ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Martin Kašpar. Vybavení stanice bylo tak letité a historicky zajímavé, že si pro něj přijeli krátce před slavnostním otevřením muzejníci. Nové zabezpečovací zařízení je také připravené na možnou budoucí změnu stejnosměrného napájení trolejí na střídavé.

Díky moderním technologiím si nyní vystačí správce železnic při obsluze nádraží jen s jedním člověkem, doposud to měli na starosti tři lidé. Zaměstnancům, kteří už na východním nádraží nebyli potřeba, nabídla SŽDC jiné uplatnění.

Výraznou proměnu nádraží ocenil i primátor Děčína Jaroslav Hrouda. „Když jsem byl malý, tak tu bylo možné točit i válečné filmy. Když to vidím dnes, tak se snad i svezu vláčkem. Pokud někdo provede investici na této straně, tak tím jasně deklaruje, že se bude věnovat i druhé straně,“ řekl Hrouda při slavnostním otevření opraveného nádraží v narážce na zamýšlenou průmyslovou zónu. Ta by mohla vzniknout v další části východního nádraží, a to na druhé straně ulice 17. listopadu.

Rekonstrukce dalších nádraží

Správce železniční infrastruktury pracuje i na jiných místech na Děčínsku. Například v Mikulášovicích probíhá podobná přestavba jako v Děčíně. Nové zabezpečovací zařízení nebo nástupiště vyjdou na přibližně 130 milionů korun.

Kvůli rekonstrukci musejí cestující počítat s menším pohodlím, místo vlaků totiž jezdí během výluk náhradní autobusy.

Do zabezpečení investuje správce železnic také ve Varnsdorfu. Tam má ale problémy s poměrně velkou staniční budovou. „Opravili jsme perspektivní část budovy, pro kterou máme využití. Zbývající dvě třetiny objektu jsou zatím zakonzervovány,“ podotkl Kašpar. Nyní tak SŽDC hledá využití prázdných prostor, ve hře je také jejich stržení.

Velké peníze směřují také do samotných kolejí. Přibližně miliarda šla do trati mezi Děčínem a Rumburkem, značnou investicí bude i rekonstrukce trati mezi Děčínem a Velkým Březnem.

Připravuje se také rekonstrukce stanice na Jedlové, kde je potřeba opravit výpravní budovu. Na tu se SŽDC plánuje zaměřit letos, hotovo by mělo být příští rok. Výhledově by se chtěla pustit také do nádraží v Benešově nad Ploučnicí a v Krásné Lípě, kde by se po několikaletých odkladech mohlo začít rovněž napřesrok. Nedávno prošlo opravou i nádraží v Mlýnech. Také tato stanice, stejně jako východní nádraží, Benešov nebo Jedlová, je na trati do Rumburka.