Dlouhých dvacet let bylo první patro děčínského východního nádraží pusté, železničáři pro něj neměli využití. Kdysi v nich byly školící prostory, později se proměnily na skladiště. „Do největší místnosti se nastěhuje kroužek železničních modelářů, který je nyní v Březinách. V dalších prostorách bude šicí dílna, což je nový kroužek a měla by být přístupná i veřejnosti. Dále tu budou letečtí a plastičtí modeláři a autodráha,“ vyjmenovává ředitelka děčínského Domu dětí a mládeže Světluše Hochwalderová, jak využijí přibližně 500 metrů čtverečních podlahové plochy. Z východního nádraží se tak stane další středisko DDM, tentokrát zaměřené na technické obory. Doposud působí kromě hlavní budovy na Teplické ulici také v Divišově ulici a v Březinách. 

Správa železnic hledá v posledních letech využití pro řadu svých nádraží, která byla stavěna pro úplně jiné potřeby, než jaké má moderní železnice. Ta není tolik personálně náročná, i nejrůznější vybavení je prostorově méně náročné. Část nádraží tak zeje prázdnotou a SŽ se jim snaží dát novou náplň a znovu jim vdechnout život. Propojení železnice a železničních modelářů se tak podle oblastního ředitele Martina Kašpara přímo nabízelo. „Uvědomujeme si význam výchovy mladých, děti je potřeba vychovávat už i na základní škole. Doufám, že zájem o technické obory nám přivede odborníky, kteří to po nás jednou převezmou,“ říká Kašpar. 

Děčínská strojní průmyslovka prochází nákladnou rekonstrukcí.
Z Letné zmizí zelené střechy průmyslovky, škola prochází nákladnou opravou

Pro správce železniční infrastruktury, který celé patro DDM pronajal, znamenaly opravy náklady okolo dvou milionů korun. Od nápadu k jeho uskutečnění přitom uplynulo neobvykle málo času. „V dubnu jsem se zde poprvé potkal s panem oblastním ředitelem a s paní ředitelkou nad nápadem, jak tyto prostory využít. Za necelých šest měsíců Správa železnic hlásila, že má hotovo. Pro nás je to velký experiment, protože je to poprvé, kdy některá z našich příspěvkovek jde do nájmu,“ uvedl na předání prostor náměstek primátora pro školství Martin Pošta. Nastěhování modelářů na nádraží umožní uvolnit prostory ve stávajících budovách DDM k nabírání dalších dětí, případně k otvírání nových kroužků. 

Východní nádraží není jediné, pro které se podařilo najít další využití. Částečnou konverzí prošlo nádraží na Jedlové. V prvním patře vybudovala SŽ nové apartmány určené nejen fanouškům železnice, kteří chtějí trávit dovolenou v těsném sousedství vlaků. „Zaznamenal to již i spisovatel Jaroslav Rudiš, který by zde chtěl udělat veřejné čtení,“ doplňuje mluvčí Radka Pistoriusová. Dalším nádražím, které by měla potkat podobná proměna, je to v Krásné Lípě, kde by mohla vzniknout turistická ubytovna.