Vyrazit z rovinatého Kolínska, projet přes Mladou Boleslav a vyšplhat se do Lužických hor. Nebo vyjet ze stejně rovinatých Pardubic a vyjet až do Liberce či z Prahy do Tanvaldu. Tyto tři tratě na severu Čech doporučili odborníci k otestování vodíkových vlaků, které mají být v budoucnu jednou z ekologických náhrad motorových vlaků. Všechny vedou poměrně náročným terénem s výrazným převýšením. „V dnešní době, kdy hledáme ekologičtější alternativy v dopravě, technologie vodíkových a bateriových pohonů vstupují do popředí. V České republice proběhla rozsáhlá technicko-ekonomická analýza na sedmi linkách, která odhalila významný potenciál pro uplatnění těchto inovativních pohonů v osobní regionální dopravě,“ říká Marek Pětioký z Výzkumného ústavu železničního.

K posouzení vybrali tratě, kde dnes jezdí motorové vlaky a elektrifikace by byla příliš nákladná, zároveň se jedná o nejméně sto kilometrů dlouhé linky. Zda se opravdu na vybraných linkách vodíkové vlaky vyplatí, bude ještě muset posoudit ekonomická studie. Vodíkové vlaky jsou totiž v porovnání s těmi běžnými na naftu výrazně dražší, na mnohem více peněz přijde také palivo. Právě vysoké ceny brzdí rychlejší rozvoj tohoto alternativního pohonu, navíc se od něj kvůli vysokým nákladům již začínají některé dopravní společnosti v západní Evropě odklánět.

Děčínský dopravní podnik zkoušel v roce 2021 elektrobus Solaris. Ilustrační foto
Končí doba naftová, děčínský dopravní podnik si pořídí dvacet elektrobusů

Výběr tratí zohledňuje parametry, jako je nedostatečná elektrifikace, možnosti pro plnící stanice a dostupnost zdrojů vodíku. A právě Ústecký kraj by měl mít vodíku pro pohon vlaků i autobusů dost. Ústecký kraj totiž pro využití vodíku velkou výhodu – jako odpadní látku ho produkuje ústecká Spolchemie, a také společnost Air Products v litvínovské chemičce. I proto se rozhodli pořídit v Ústí nad Labem autobusy na vodíkový pohon.

Vodíkové vlaky nespalují samotný plyn, ale využívají jej v palivových článcích. Naplnit nádrže trvá přibližně dvacet minut, souprava poté ujede přibližně tisíc kilometrů. „Z nádrží vodík proudí do palivového článku, který nasává vzduch a čistí si ho. V tu chvíli tam reaguje vodík s kyslíkem, při čemž vzniká teplo. Přes membránu se vytváří elektřina, která přes měnič pohání motory. Ve své podstatě je to elektrovlak,“ popisuje fungování Coradie iLint generální ředitel Alstom Česká republika a Slovensko Daniel Kurucz.

Soud s mladistvými, kteří brutálně napadli jiného mladistvého v Benešově nad Ploučnicí.
Násilníkům z benešovského sídliště dal soud podmínky, musí zaplatit i odškodné

Na severu Čech se mohli cestující poprvé potkat s vodíkovým vlakem v květnu před dvěma lety. Unikátní vlak Coradia iLint do Česka společně přivezly České dráhy a výrobce jednotky společnost Alstom. Předváděcí akce nebyla určena jen odborníkům, ale i široké veřejnosti. Během týdenního pobytu v Česku a na Slovensku se konala řada předváděcích jízd určených právě běžným cestujícím. Tehdy vyjel vlak vypouštějící jen páru z České Lípy přes Jedlovou a Děčín do Ústí nad Labem.

V Německu již jezdí prvních sedmdesát takových vlaků. Ten, který mohli vidět fanoušci železnice v Česku, dorazil z Hannoveru. Jednotka má také baterie, do kterých se ukládá přebytečná energie. Případně ta, kterou získá rekuperací při brzdění. Podle Kurucze je pořizovací cena vodíkových vlaků o přibližně 20 až 30 procent vyšší, což ale mají kompenzovat nižší náklady na údržbu.

Mohlo by vás také zajímat: Litoměřickou v Děčíně zavře oprava kanalizace, tisíce aut zamíří do sídliště

Zdroj: Deník/Alexandr Vanžura