Až do poloviny července by měla trvat výluka vlaků ve Varnsdorfu. Může za ni velká oprava infrastrukturní částí nádraží za více než 130 milionů korun.

Varnsdorfské nádraží je jedno z nejzanedbanějších v regionu. Nyní se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) pustila do první fáze jeho opravy. „Dojde k náhradě původního mechanického zabezpečovacího zařízení se závislými stavědly hybridním stavědlem s jednotným obslužným pracovištěm,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. SŽDC si od toho slibuje zvýšení bezpečnosti a také úsporu mzdových nákladů. Na každé směně totiž bude o dva signalisty méně.

Modernější vybavení nádraží umožní také rychlejší stavění vlakových cest. „V kolejišti dojde k optimalizaci rozsahu tak, aby všechny funkce dopravny zůstaly zachovány včetně nakládkového a vykládkového místa,“ doplnil Illiaš. Problémy ale výluka přinese cestujícím. Ti se bez přestupu z vlaku na náhradní autobusovou dopravu nedostali do Liberce už téměř půl druhého roku, a to kvůli opravám trati v Žitavě. Nepříjemným překvapením byla výluka také pro železniční dopravce.

„Výluka na varnsdorfském nádraží vůbec nebyla v ročním plánu výluk. Měli jsme hrozně málo času se na ni připravit,“ uvedl Michal Barták, vedoucí organizační složky společnosti Die Länderbahn, která pod značkou Trilex zajišťuje osobní vlaky mezi Libercem a Varnsdorfem.

Pozitivní pro dopravce je, že výluka se týká až samého konce trati, takže zajistit náhradní dopravu je snadnější. Nejsou totiž potřeba dvě vlakové soupravy na každý spoj.

Novinkou, především pro motoristy, pak bude zrušení železničního přejezdu přes rybnišťské zhlaví.Přestože má výluka trvat do poloviny července, práce by na nádraží měly běžet až do podzimu. A SŽDC s investicemi do varnsdorfského nádraží nepřestane ani po dokončení oprav infrastrukturní částí nádraží. Přespříští rok by se totiž měla pustit do oprav samotné budovy, která je velmi zchátralá.

„Oprava budovy ale začne až v roce 2020, stát bude zhruba 35 milionů korun,“ uvedl mluvčí SŽDC Illiaš s tím, že oprava nádražní budovy by měla zlepšit podmínky pro zachování výpravčího ve stanici. V současné době na nádraží funguje právě jen výpravčí, jízdenky se kupují přímo ve vlacích Trilex. Kromě výpravčího je na nádraží také několik nájemních bytů.

Ve Varnsdorfu před časem vznikly dvě nové vlakové zastávky. Jedna přímo u pivovaru Kocour, kterou jako první po mnoha desítkách let zaplatil a vlastní soukromý investor, v tomto případě majitel pivovaru. Druhá pak na bývalém nádraží Starý Varnsdorf, které bylo v provozu do uzavření státních hranic s tehdejší Německou demokratickou republikou. Tedy do začátku 50. let minulého století.

Správa železniční dopravní cesty počítá v příštích letech i s dalšími investicemi na Šluknovsku, chystá se například na opravu nádraží v Krásné Lípě.