Vlaky mnohdy plné až do posledního místečka, posilové vozy. Zájem o novou trať z Děčína přes Saské Švýcarsko do Rumburka předčil všechna očekávání.

Přestože jsou vlaky poměrně plné, České dráhy zatím neuvažují o tom, že by přidaly další spoje.

„Trasy jsme neupravovali, ale o víkendech jsme posilovali vybrané spoje o záložní jednotku," říká mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Do konce září tak každou sobotu jezdily posílené dva páry spojů, v neděli pak podle předem nahlášené přepravy. Od nového jízdního řádu, který začne platit od poloviny prosince, pak budou mít dráhy ještě lepší možnosti, jak naplánovat nasazení záložní jednotky. Podle nových pravidel totiž budou muset skupiny od pěti lidí předem nahlásit cestu v případě, že budou chtít využít skupinovou slevu.

S posílením počítají dráhy také během adventu, kdy řada lidí míří do Drážďan na vyhlášené vánoční trhy.

„Nasazením záložní jednotky posílíme většinu spojů
v úseku Děčín – Bad Schandau – Mikulášovice. V úseku Rumburk – Mikulášovice budou nasazeny jednotky ČD. Z tohoto důvodu bude v Mikulášovicích přestup z jednotek DB do jednotek ČD a opačně. Vycházíme z toho, že největší zájem cestujících je o úsek Děčín – Bad Schandau, odkud cestující pak pokračují do Drážďan na známé adventní trhy. A tímto způsobem máme jedinou možnost, jak posílit většinu vlaků o adventních víkendech," dodává Pistoriusová.

Kolik přesně lidí novou linku doposud využilo ale není jasné. Dráhy totiž konkrétní čísla za jednotlivé linky nezveřejňují.

Příjemným překvapením je nová linka také pro dolnopoustevenskou radnici. Právě dlouholetý starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemelka se o její obnovení více než dvacet let snažil. Koleje na české straně se dostaly na hranice již před několika lety, čekalo se ale na to, až také saská strana najde potřebných několik milionů eur. To se podařilo během loňského roku a první pravidelné vlaky vyjely mezi Sebnitz a Dolní Poustevnou letos na začátku letních prázdnin.

„Rozhodně se pohyb lidí 
u nás ve městě zvýšil. Zatím jsem na novou linku neslyšel negativní reakci," říká současný dolnopoustevenský starosta Vladimír Tesařík.

Ten počítá také s tím, že by se dráha národních parků měla stát styčným bodem při rozvoji turistického ruchu v regionu.

To byl také jeden z důvodů, proč bývalé vedení Dolní Poustevny v čele s Jemelkou tolik o obnovu trati stálo. Dalším důvodem byla snaha pomoci se zaměstnaností v regionu, kde je nadprůměrně vysoká nezaměstnanost.

První vlaky projely mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz 
v roce 1905, kdy byla prodloužena trať vedoucí z Rumburku. Jenže po přibližně 40 letech byla část kolejí na české straně rozebrána. O obnově železniční trati se začalo mluvit po roce 1990, na české straně dokonce byly chybějící koleje za zhruba 80 milionů korun postaveny. Také saská strana v minulosti několikrát prohlásila, že má o postavení této železnice zájem.