Dopad to bude mít také na osobní vlaky. Některé budou končit v Dolním Žlebu, některé nepojedou vůbec. Děčín kvůli tomu v určité dny přijde o přímé železniční spojení na Drážďany, západní Šluknovsko pak o nejrychlejší spojení do Děčína.

Za běžné situace projede denně Labským údolím přibližně stovka nákladních vlaků. Je totiž jedinou dostatečně kapacitní a především elektrifikovanou spojnicí s Německem. Situaci od jara letošního roku komplikuje výměna mostu v Prostředním Žlebu, nyní se k tomu přidají až celodenní výluky v Bad Schandau, kdy přes toto lázeňské město neprojede jediný vlak. „DB Netz nám odebrala kapacitu bez náhrady. Musíme tak jezdit přes Pasov,“ řekl předseda Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD a jednatel Metrans Rail Martin Hořínek.

V Děčíně začala modernizace plaveckého areálu.
Obnova aquaparku v Děčíně začala, jako první slouží nová velká skluzavka

Cestu přes Rakousko a Německo nákladní dopravci volí i přesto, že je to výrazně dále než přes Polsko a Ostravu. U západních a jižních sousedů jsou totiž menší poplatky za použití dráhy. Přesto se omezení v Labském údolí dopravců dotkne. „Stoupnou nám náklady, jejichž zvýšení nemusí klienti vždy akceptovat. V takových případech je pak musíme zaplatit ze svého,“ dodal šéf Metransu.

Nákladní dopravci se snažili prosadit, aby měli přednost před osobní dopravou. To se jim nepodařilo, ale i přesto zasáhne výluka v Německu i osobní vlaky. Největším problémem to bude pro obyvatele západní části Šluknovska. Pro ně je nejrychlejší přímou cestou veřejnou dopravou právě vlak přes Bad Schandau.

Komplikací bude především to, že v různé dny budou osobní vlaky jezdit různě. Například osobní vlak jedoucí ve 14.41 z Bad Schandau pojede ve středu a v sobotu až z Dolního Žlebu, vlak jedoucí ve 14.46 z Děčína bude končit v Dolním Žlebu. Od 27. června bude navíc každé pondělí zastaven provoz mezi Bad Schandau a Dolním Žlebem od 8.50 do 16.40 hodin.

Místo vlaků autobusy

Další zkrácení vlaků jen do Dolního Žlebu pak přijde na podzim. Místo vlaků pak budou jezdit autobusy. To platí i pro některé vlaky EC: ve směru na Berlín skončí v Děčíně, ve směru z Berlína zastaví v Drážďanech. Pak je nahradí autobusy. Děčín tak přijde o přímé spojení s hlavním saským městem.

Děčínský magistrát.
Do participativního rozpočtu lidé přihlásili 32 projektů, nejméně v historii

Výluky v Bad Schandau znamenají komplikace také pro cestovní ruch. Ani letos totiž nebudou jezdit vlaky po Dráze národního parku bez problémů. V letní sezoně přitom bývají spoje mezi Děčínem, Bad Schandau, Saským Švýcarskem a Dolní Poustevnou velmi slušně zaplněné. „Snažíme se dostat návštěvníky regionu do veřejné dopravy, podobné situace nám to moc neulehčují. Pro osobní a turistickou dopravu je to katastrofa,“ je přesvědčen ředitel destinační agentury České Švýcarsko Jan Šmíd.

Agentura dlouhodobě lobbuje za kvalitnější dopravu, v poslední době se jí například podařilo prosadit začleněné přívozu mezi Schönou a Hřenskem do systému krajské integrované dopravy. „Moc si neumím představit, že dostaneme lidi do náhradní autobusové dopravy, přeci jen vlaky jsou mnohem oblíbenější,“ doplnil Jan Šmíd.