Nelibý zápach se line nad talíři dvanácti lidí, jež se v úterý večer zúčastnili VIP večeře v děčínském restaurantu Švejk, byla jsem bohužel jednou z nich. Zdroj zápachu jsme odhalili snadno, brambory pamatovaly lepší časy.

„No to si dělají srandu, ty brambory snad vařili před týdnem,“ spustila hned jedna z žen. Většina z nás jídlo s odporem odsunula.

Číšníkovi se však naše stížnost zdála směšná. „V poledne jsme jídlo normálně servírovali, nikdo si nestěžoval. Bereme od dodavatele vařené brambory, vakuově balené, byly v pořádku,“ trval s úsměvem na svém číšník.

Zkažené jídlo začal i přesto ze stolů odnášet. „To mi tady nechte a přineste mi prosím čistou krabičku, ráda bych si brambory odnesla,“ požádala číšníka další z žen. Na její prosbu mladík nereagoval, jen se poťouchle usmál. Krabičky se žena i přes několikanásobné zopakování své prosby nedočkala. Pomohla tedy promotérka akce, čistou krabičku s víčkem ženě zapůjčila. Při odchodu z restaurace nakonec číšník nabídl nespokojené zákaznici, že si může zakoupit krabičku na obědy a v ní si brambory odnést. Chtěla je totiž zanést na děčínskou hygienickou stanici. Hygiena však takovéto vzorky nepřijímá.

Ještě večer jsme všichni sepsali stížnost, pod kterou jsme se podepsali. Tuto stížnost přijala Krajská hygienická stanice Děčín jako podnět ke kontrole v restauraci. Ta se uskutečnila hned ve středu odpoledne.

„Ano. Měl jsem tady kontrolu z hygieny, uvidíme, jak dopadnou výsledky. Ale je to poprvé, co si někdo stěžuje na brambory,“ tvrdil provozní restaurantu Švejk Jiří Janeba. Dodal, že číšník nebo kuchař mu měli ihned večer zavolat, nyní je prý těžké zjišťovat, zda byly brambory skutečně zkažené. „Je divné, že někteří lidé z vaší skupiny jídlo snědli. Přeci by to nejedli, kdyby to, jak tvrdíte, páchlo,“ podivoval se Janeba.

Ano, tři lidé skutečně brambory snědli, zřejmě pod heslem „No a co, hlavně že je to zadarmo“ si dobrovolně nechali zkazit žaludek. Přesto číšník všech dvanáct jídel vystornoval, nikdo je platit nemusel. Omluvy za zkaženou večeři se však nikdo ze zúčastněných nedočkal.

Minimálně omluva by měla být v takovém případě podle Roberta Hrabčíka z děčínského Sdružení obrany spotřebitelů samozřejmostí.

„Pokud zjistím, že je jídlo zkažené, tak mám právo ho vrátit, aniž bych ho musel platit,“ řekl Hrabčík. Dodal, že je potřeba jídlo reklamovat nejlépe při prvním soustu, později nemusí být reklamace uznána. „Není možné sníst půlku porce a pak tvrdit, že je jídlo zkažené. V takovém případě se obsluze restaurace nemůže nikdo divit, že reklamaci nepřijme a dožaduje se zaplacení jídla,“ podotkl Hrabčík. Pokud dostane zákazník na talíř evidentně zkažené jídlo, měl by o tom také informovat hygienickou stanici nebo Českou obchodní inspekci.

S kuchyní i s personálem děčínského restaurantu Švejk je nespokojeno více lidí než ona dvanáctka v úterý večer. Dokazuje to diskuse na webovém portálu restaurace.cz. Pro tyto stížnosti má ale Janeba vysvětlení: „Jsou to stížnosti z loňského roku, byla to cílená provokace bývalých zaměstnanců. Na naši kuchyni ani personál si poslední dobou nikdo nestěžoval.“