Dvě velké dopravní stavby v Děčíně mají další odklad. Ředitelství silnic a dálnic znovu oddaluje opravu mostku přes Jílovský potok na Pivovarské ulici, přes který jezdí především kamiony k dálnici. Později začne také stavba očekávané Vilsnické spojky, kterou se podle informací Děčínského deníku nyní zabývá policie.
Stavbu spojky Ředitelství silnic a dálnic již poněkolikáté odložilo. Původně se mluvilo o začátku 90. let, pak o roce 2009, stavět se mělo začít i loni. Ale doposud nebyl postaven jediný metr přeložky silnice mezi Děčínem a Ústím nad Labem. A to přesto, že byl již vysoutěžený i dodavatel stavby. Nyní přiznává Ředitelství silnic a dálnic další odklad, začít přitom měla již během prvních tří měsíců letošního roku.
„Zahájení stavby předpokládáme v letošním roce. Konec prvního čtvrtletí je však již nereálným termínem, jelikož doposud se nepodařilo vyřešit všechny problémy tak, aby mohla být vydána všechna stavební povolení. Jedná se především o majetkoprávní záležitosti související s novým občanským zákoníkem a se změnami stavby, které nastaly od doby, kdy byla příprava staveb zastavena tehdejším ministrem dopravy Vítem Bártou," říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.
Podle našich informací má stavba Vilsnické spojky ale výrazně větší problémy. O výběrové řízení, které se uskutečnilo před několika lety, se totiž nyní začala zajímat policie.
Václav Havlan z chomutovské pobočky ŘSD, který má na starosti právě výstavbu, tuto informaci potvrdit nechtěl. Deníku ji ale potvrdily dva na sobě nezávislé zdroje.
Případné policejní vyšetřování může oddálit zahájení výstavby o dalších několik měsíců. Policie se má výběrovým řízením zabývat po konkrétním upozornění.
„Proč to dotyčný neudělal před pěti lety? Tohle opravdu nechápu. Poškodí to jak onu firmu, tak i samotné město," říká bývalý náměstek primátora a současný opoziční zastupitel Pavel Sinko, který v minulém volebním období o stavbě spojky jednal.
Přitom nová přeložka silnice na Ústí nad Labem je důležitá stavba, na kterou čeká Děčín již desítky let. V rámci stavby spojky, která bude mít necelé dva kilometry, vyroste na levobřežním sjezdu z Nového mostu nové mimoúrovňové šestiramenné křížení, které odvede část dopravy od Liberce na Ústí nad Labem právě na novou přeložku po nové estakádě.
Jen větve mimoúrovňové křižovatky budou mít dalšího více než půl kilometru. Ty by měly pomoci například při velkých povodních, kdy voda zaplavuje nájezd na Nový most na podmokelské straně Labe.
Další odklad získala i další velká stavba, která zasáhne do dopravy v Děčíně a okolí. Ředitelství silnic a dálnic plánovalo letos zahájit rekonstrukci mostku přes Jílovský potok na silnici I/13 z Děčína na Teplice. Ale ani druhý termín ŘSD nedodrží.
„Předpoklad získání stavebního povolení je v březnu letošního roku. Současně v rámci této stavby vyřizuje samostatně povolení i ČEZ pro svou přeložku vedení, taktéž je předpoklad získání v březnu. Následně bude v tomto roce vyhlášeno výběrové řízení, které by podle předpokladů mělo trvat přibližně tři měsíce. Vzhledem k plánované realizaci stavby v délce 8 měsíců by nebylo vhodné stavbu přerušovat a tím i protahovat zimní přestávkou," vysvětluje Nina Ledvinová.
ompletní přestavba důležitého mostku tak začne nejdříve příští rok. Mostek je přitom ve velmi špatném stavu. Do jeho konstrukce zatéká, rozpadá se zábradlí a na jeho části je i propadlý chodník.
Mostek by měl během plánované rekonstrukce zcela změnit svou podobu. V současné době totiž mají především dlouhé kamiony problémy s vytočením prudké a úzké zatáčky na pravém břehu Jílovského potoka. Kvůli tomu dojde ke změně tvaru i výšky mostu. Ten by tak měl odpovídat i plánované podobě křižovatky Teplické a Pivovarské ulice. Ta by měla totiž v budoucnu projít také zásadní rekonstrukcí, i když není jasné kdy.
Souběh dvou takto velkých dopravních staveb by mohl nadělat velké zmatky v dopravě. Toho se obává také náměstek děčínské primátorky.
„Když jsme bez spojky vydrželi 25 let, tak ten další rok navíc také vydržíme. Ale když si představím souběh těchto dvou staveb, tak to bude hodně velký problém," říká Valdemar Grešík.
Kromě těch dvou dopravních staveb by totiž měla začít také velká rekonstrukce kanalizace na Teplické ulici mezi restaurací Černé Kladno až k mototechně v ulici Čsl. mládeže.
Co je Vilsnická spojka v Děčíně?Vilsnická spojka je přeložka silnice první třídy číslo 62 z Děčína na Ústí nad Labem. Plány na její stavbu existují již několik desítek let, samotná stavba zažila již několik odkladů. Vždy kvůli nedostatku peněz. Definitivní zelenou dostala stavba Vilsnické spojky
v loňském roce, kdy ji ale začaly brzdy majetkové vztahy.
Spojka vznikne na místech bývalé ulice Práce. Ta byla postupně bourána především v 80. letech minulého století, poslední domy pak padly v první polovině 90. let. Od té doby sloužilo prostranství po ulici Práce například jako skladiště jedné z děčínských továren.