Pravděpodobně ne, protože pohřební služby si jen matně vzpomínají, že by pro vietnamské pozůstalé nějaké pohřby zajišťovaly. Je možné, že tito lidé v Česku neumírají záměrně, mají zájem tu být v produktivním věku a pracovat, ale s přibývajícími léty odcházejí zpět do své vlasti.

„Pamatuji si na čtyři pohřby, své mrtvé Vietnamci nechali zpopelnit a poté je nechali odvézt zpět do rodné země. Všichni tito lidé zemřeli po úraze nebo na určitou nemoc, řekl Zdeněk Zvěřina majitel děčínské pohřební služby. Popsal také, jaké nároky si Vietnamci kladli při výzdobě smuteční síně.

„Pronajali si obřadní síň, kterou si vyzdobili ovocem, vonnými tyčinkami a k obřadu přizvali pouze lidi ze své komunity. Nikdo z mého personálu se obřadu nezúčastnil,“ vysvětlil Zvěřina.

Myslí si, že v budoucnu bude obřadů více. „Budou v Česku zůstávat i déle. Těm, kteří sem přišli studovat a pracovat, je teď kolem padesáti až pětapadesáti let a ti tu nejspíš zestárnou, protože jsme se stali vlastně jejich domovem,“ dodal majitel pohřební služby.

Velká komunita Vietnamců žije i ve Šluknovském výběžku. Tady to ale vypadá podobně. Vietnamská část obyvatelstva ještě není v natolik pokročilém věku, aby umírala.

Luboš Funda, zaměstnanec varnsdorfských technických služeb, jež pohřby zajišťují, si na žádný vietnamský pohřeb nevzpomněl. „Tak jednou do roka u nás nechají Němci zpopelnit svého příbuzného a pak si urnu odvezou zpět do své země. Vyjde je to totiž určitě polovinu levněji než v Německu,“ řekl Funda. Dodal, že převozu nebožtíka z Německa do Česka ale předchází složitá úřednická procedura. „Kdyby tomu tak nebylo, určitě by našich služeb využívali více,“ podotkl.
Předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter uvedl, že v Česku žije na pětapadesát tisíc Vietnamců. A v republice i umírají. „Nechávají se zpravidla pohřbít tady, někteří se nechají zpopelnit a popel jejich příbuzní odvezou do rodné země,“ vysvětlil Winter. Doplnil, že jsou i rodiny, které si popel zemřelých nechávají v urnách doma v Česku, u malých oltářů. Poznamenal, že vietnamský pohřební obřad je trochu odlišný od českého. „Smuteční barvou je bílá, pozůstalí v obřadní síni zapalují vonné svíčku o malých oltářků, kde se klaní na počest jejich památce. „Ve Vietnamu ale samozřejmě existují hřbitovy, třeba u rýžových polí, kam se tamní lidé nechávají uložit,“ dodal Winter.

PAVLÍNA LOSOVÁ