Jako první vyjedou na most osobní vlaky.

„Prvním vlakem, který po ukončení výluky pojede po novém železničním mostě, bude v pátek odpoledne osobní vlak na Jedlovou s odjezdem v 17.02 z děčínského hlavního nádraží," uvedla Valerie Votočková z ústeckého krajského centra osobní dopravy Českých drah.

Do plného provozu se ale dostane děčínský železniční most až o den později, v sobotu 30. listopadu. Během čtvrtečního podvečera a večera totiž budou i nadále jezdit místo rychlíků autobusy.

„Rychlíky budou jezdit přes most až od soboty kvůli oběhům souprav," vysvětluje Votočková.

K zásadní rekonstrukci přistoupila Správa železniční dopravní cesty v polovině letošního roku, o jeho opravě se ale uvažovalo již řadu let. Technický stav ocelové konstrukce totiž nebyl nejlepší. Ta byla pouhým vojenským provizorním řešením, které nahradilo původní most v roce 1976. Nakonec na svém místě vydržela téměř čtyři desítky let.

Lidem se nový most líbí.

"Je to paráda, konečně se podařilo udělat něco pořádného," říká Jiří Plíšek z Děčína.

Velké potíže udělaly stavařům červnové povodně, které pobořily pomocné konstrukce určené pro stavbu nového mostu. Termín dokončení se tak posunul o více než dva měsíce oproti původním plánům.

Naštěstí v tu dobu ještě nedošlo na samotnou demontáž dosluhující ocelové konstrukce. Pokud by přišly povodně jen o několik týdnů později, byl by Děčín dopravně rozdělen prakticky na dvě města.

Během letních povodní totiž místo autobusů městské hromadné dopravy jezdily vlaky přes železniční most, případně mohly využívat takzvaný triangl, tedy cestu přes Prostřední Žleb a tamní železniční most.

A stejně jako při povodních v roce 2002 byly páteří hromadné dopravy ve městě. A to přesto, že se letos podařilo udržet průjezdný Nový most. Jenže hrozilo, že se každým okamžikem zatopí příjezdové silnice.

Železniční most pochází
z roku 1868, kdy byla na obou březích řeky ještě samostatná města Děčín a Podmokly. Postavila jej Česká severní dráha, která i díky tomuto mostu propojila Podmokly a Děčín 
s nejsevernější částí tehdejšího Rakousko-Uherska, Šluknovským výběžkem. Hlavním impulzem pro jeho stavbu byla potřeba dopravovat především uhlí do Varnsdorfu.

Železniční most v Děčíně spojuje dvě děčínská nádraží, hlavní a východní. Na 358 metrech překlenuje Labe i ústí řeky Ploučnice. Během povodní po něm jezdil kyvadlově speciální vlak, který lidem zajišťoval lepší spojení mezi oběma břehy.