Přibližně půl kilometru navíc budou muset nyní ujít lidé mířící k rybníku Mašíňák na okraji Varnsdorfu. Černou lávku přes železniční trať totiž radnice nechala na radu odborníků uzavřít.
Pozor! Maximální zatížení 240 kilogramů na metr čtvereční. Shlukování osob zakázáno. Tyto nápisy ještě nedávno varovaly lidi při vstupu na Černou lávku v Podzimní ulici. Teď už na ni nesmějí vůbec.
„Při pravidelné prohlídce jsme zjistili nevyhovující stav Černé lávky pro pěší přes železniční trať v Podzimní ulici. Už v minulém roce byla z důvodu bezpečnosti snížena nosnost, nyní došlo k úplnému zavření lávky,“ uvedl mluvčí varnsdorfské radnice Tomáš Secký.
Lidé, kteří využívali lávku jako zkratku k oblíbenému Mašíňáku nebo k nedalekým zahrádkám, musí teď zvolit náhradní trasu Čelakovickou, případně Plzeňskou ulicí.
MĚSTO ČEKÁ NA REAKCI
Jaký bude další osud staré ocelové lávky, zatím není jasné. V tuto chvíli ale varnsdorfská radnice s její opravou nepočítá. „Čekáme na reakci lidí na uzavření tohoto přemostění železniční trati. Podle toho se rozhodneme, zda ji budeme opravovat, případně zda postavíme novou,“ doplnil Secký.
V případě stavby nové lávky by se ale město muselo vypořádat s některými těžkostmi. Lávka by například musela být bezbariérová, což je podle Seckého v tomto místě jen těžko řešitelné.
Přemostění železnice prozatím není v takovém stavu, že by hrozilo jeho zřícení na trať z Varnsdorfu do Rybniště.
Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Marka Illiaše nemůže majitel železnice přímo jednat s vlastníkem lávky kvůli jejímu stavu. To přísluší Drážnímu úřadu. „Pokud by lávka ohrožovala provoz na železnici, tak bychom trvali na opravě nebo v případě urgentního stavu i na jejím snesení. Nesmí dojít k situaci, kdy by mohla ohrozit projíždějící vlaky,“ uvedl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.
Ve Varnsdorfu to ale není jediná problematická lávka. Tu přes Mandavu v Rybářské ulici město nechalo opravit už loni. „V letošním roce se počítá v rámci rekonstrukce nábřežní zdi, kterou provádí Povodí Ohře, také s opravou další lávky přes Mandavu na Dolní nábřeží u rybníku Kočka,“ doplnil mluvčí radnice Tomáš Secký.
Problémy se stavem mostů a lávek mají prakticky všechna města. V posledních desetiletích se totiž do jejich oprav téměř neinvestovalo. A tak se drobné opravy proměnily mnohdy v nákladnou rekonstrukci nebo dokonce demolici a stavbu nové.
To je případ lávky přes východní nádraží v Děčíně. Více než 100 let stará lávka z příhradové konstrukce byla natolik zanedbaná, že ji odborníci doporučili zbořit. Protože ale vede přes nákladní nádraží ke stanici pro osobní vlaky a denně po ní přejdou stovky lidí, rozhodlo se město postavit novou lávku. Vyjde na přibližně 40 milionů korun.
V Děčíně je téměř každý třetí most ve velmi špatném nebo havarijním stavu. V Rumburku je to pak čtvrtina všech mostů nebo lávek, které vlastní přímo město.