Dalších až 32 milionů korun pošle Varnsdorf firmě, která pro něj provozuje radary. Oproti původním předpokladům totiž zaznamenaly mnohonásobně vyšší počet přestupků. Těch je doposud téměř 100 tisíc. Podle řady lidí je ale takové měření rychlosti nezákonné, stejně jako zadání zakázky. S tím vedení města nesouhlasí.

Pravděpodobně rekord, nejméně na Děčínsku, vytvořili ve středu zastupitelé ve Varnsdorfu. Bod týkající se rozpočtové změny, která zahrnovala i 32 milionů korun pro firmu provozující radary, totiž projednávali i s krátkou přestávkou neuvěřitelných pět hodin. „Tak dlouhý bod si nepamatuji, běžně trvá celé zastupitelstvo hodinu a půl, dvě, nanejvýš tři,“ řekl starosta Varnsdorfu Stanislav Horáček.

Že bude tento bod dlouhý, bylo zřejmé už začátkem zastupitelstva. Lidem ze Šluknovska totiž chodí desítky tisíc výzev k zaplacení pokuty za překročení rychlosti, nejčastěji ze Studánky.

„Město najímá na měření rychlosti subjekt, který není ani policií, ani obecní policií, což je dle judikatury Nejvyššího správního soudu porušení zákona o provozu na pozemních komunikacích, neboť jde o nepřípustný přenos výkonu veřejné správy,“ uvedl Daniel Zeman, který ve středu večer na zastupitelstvu také vystoupil.

NEHODOVÁ MÍSTA?

Právní zástupce města, jeho vedení i dodavatel radarů si ale myslí, že tato rozhodnutí Nejvyššího správního soudu se jich netýkají. Firma totiž městu jen posílá data z měření. Do samotného pokutování už nezasahuje. Nerozhoduje tak o tom, kdo a jakou pokutu dostane.

Starosta hájil také umístění úsekových radarů. Ty měří například v lese, kde je jen několik rozpadlých domů, nebo na Studánce daleko před místem, kde je více domů pohromadě. „Je to sice v lese, ale v tom esíčku je podle policie nehodové místo,“ řekl Horáček s tím, že umístění radarů nezáleží jen na vůli města. Musí jej posvětit dopravní inženýr a dopravní inspektorát.

Problematické je podle některých také samotné zadání zakázky. Varnsdorf totiž nevyhlásil otevřené výběrové řízení. To nemusí, pokud celková částka za smlouvu nepřesáhne dva miliony korun. To by při odměně necelých 300 korun za jedno změřené překročení rychlosti znamenalo naměření přibližně 7 tisíc přestupků.

„Měli jsme propočty, kolik by mělo být přestupků. Podle predikce nám vyšlo, že je možné to zadat jako zakázku malého rozsahu. Nikdo ale nemohl očekávat, že je tu tolik pirátů silnic,“ řekl starosta Horáček s tím, že nyní město kvůli nečekaně vysoké částce připravuje otevřené výběrové řízení.

Do konce října ale radary naměřily přibližně 96 tisíc přestupků. A to přesto, že zařízení zaznamená jen auto jedoucí nejméně 60 kilometrů v hodině. Počet přestupků měsíc od měsíce postupně klesá.

Hned první faktura, kterou město za měření dostalo, tak byla na 21 milionů korun. Podle Horáčka nebyla jiná možnost než ji uhradit, protože by se město dostalo do vleklých právních sporů kvůli neoprávněnému obohacení.

I to byl jeden z důvodů, proč zastupitelé projednali rozpočtovou změnu, která na radary pošle 32 milionů korun. Za tyto peníze by Varnsdorf měl získat na pokutách mnohonásobně více, přibližně 120 milionů korun. Rozdíl 90 milionů pak chce podle Stanislava Horáčka investovat do oprav silnic a chodníků.