Sotva skončilo léto, tak supermarkety zaplnily regály vánočním zbožím. Menší obchodníci na to reagují různě. Ty, které by to mohlo ohrozit a vědí, že již v minulosti o vánoční zboží v jejich obchodě nebyl zájem, ho jednoduše neobjednali.

„Podle mě se jedná o hroznou komerci, která začíná moc brzy a kazí tím vánoční svátky, protože ty pak ztrácí své kouzlo. Hlavně si myslím, že to poplete děti. Ty mají přeci Vánoce spojené se zimou a jak jim mají rodiče vysvětlit, že do Vánoc je doopravdy ještě daleko,“ postěžovala si Petra z Děčína.

„To, kdy začne prodejce nabízet vánoční zboží, je záležitost každého obchodníka. Má se to tak, že k nám stálá klientela chodí. Těsně před Vánoci pozorujeme mírný úbytek zákazníků, které nám stahují velké obchodní řetězce. Mají větší výběr zboží, a lidé, co ještě nesehnali dárky, se k jejich návštěvě samozřejmě uchýlí,“ uvedl majitel českokamenického Elektro Map Miroslav Maněna.

„Pro malé prodejce to je velmi špatné, většinu z nich to může i zničit. Také plánujeme nasadit vánoční kolekce, ale až v listopadu. Dát vánoční zboží do prodeje už v září či v říjnu nepovažuji moc za fér. Velké obchodní řetězce používají klamnou reklamu, když už nabízí vánoční zboží se slevou,“ řekl majitel Eletrocentra Hambálek v Rumburku a Varnsdorfu Josef Hambálek.

Ve šluknovském obchodu s potravinami D & S objednávali vánoční zboží již po Velikonocích. „Děláme to tak vždycky. Vánoční zboží už také nabízíme, ale tlačí nás k tomu právě velké obchodní řetězce. Překážku to pro nás samozřejmě znamená, stojí to dost peněz, ale musíme s tím bojovat,“ konstatoval vedoucí obchodu Jiří Schneider.

Každý řetězec se snaží být první s nabídkou. Prodejci věří, že si vánočního zboží nedočkavci nakoupí více.

„To, že zboží nabízí už v září je otřesné,“ rozčiloval se majitel potravin v Březinách Vladislav Gézo. Už vloni žádné Vánoční zboží neobjednávali. „Nikdo si to u nás nekupoval, nebyl o to zájem. Zajímavé je, že to nikomu nechybělo. Supermarkety mají totiž větší nabídku zboží, a každý kdo tam přijde, si zkrátka něco vybere,“ konstatoval Gézo.

„Je to příšerný, prodejci vyvíjejí na lidi zbytečný tlak. Podle mě by stačilo vánoční zboží vybalit do regálu až v prosinci. Pro lidi už nejsou Vánoce časem radosti, ale honem na lidi, tedy zákazníky. Ty musí čelit nátlaku velkých prodejců,“ spekuloval zástupce vedoucího obchodu Sportisimo Jiří Vlasatý. Doplnil, že pro jejich prodejnu velké řetězce nejsou žádnou překážkou. Slevu na vybrané druhy zboží nevyloučil, v obchodě nabízí především sezóní produkty.

Příliš velké starosti s úbytkem zákazníků si nedělá ani majitel varnsdorfského ochodu Shop 102 Petr Kořínek. Prodejna si zakládá na tom, že nabízí značkové zboží, které zákazník v supermarketu nenajde. „To, co předvádí velké řetězce jako slevové akce je podvod. Mají falešné ceny. Cenu zboží nadhodnotí, a pak jej výrazně sleví,“ upozornil Kořínek.