Parta chlapů, která se na děčínském Dopravním podniku stará o obnovu autobusových zastávek, má často pocit nekonečné sisyfovské práce. Sotva nějaký přístřešek znovicírují, v krátkém čase tam vandalové zanechají stopy svého řádění.

„Před pár dny jsme opravili zastávku na konečné na Folknářích. Pořád tam byla rozbitá skla. Tak jsme do spodní části dali plechové výplně a nová skla jsme nainstalovali jen do horní poloviny. Už jsou zase rozbitá. Je to fakt marné snažení,“ povzdechl si Martin Straka z údržbářské čety podniku.

Škody jdou do statisíců

Péče o zastávky na děčínských linkách autobusové dopravy není zrovna levnou záležitostí. Dopravní podnik do jejich běžné údržby a zlepšování stavu každoročně investuje okolo půldruhého milionu korun. Pokud v některém místě přijde na řadu vybudování zcela nového přístřešku, peníze vyčleněné v rozpočtu podniku často ani nestačí. Na všech provozovaných autobusových linkách se musí děčínská přepravní firma starat o zhruba 340 zastávek.

„Více než polovina z nich má přístřešky, které se snažíme postupně stavět i všude tam, kde zatím chybí a kde jsou vhodné podmínky k tomu, aby zastřešené čekárny měly pokud možno veškerou vybavenost,“ vysvětlil technický náměstek Dopravního podniku Václav Novotný. Náklady na vybudování nového přístřešku se přitom pohybují od čtyřiceti po osmdesát tisíc korun a v některých případech je vynaložená částka ještě vyšší. Součet každoročně způsobovaných škod jde pak do statisíců.

Nevydrží třeba ani den

Tam, kde je to možné, snaží se dopravní podnik zřizovat takovou vybavenost, aby čekání na autobus bylo pro cestující co možná nejpohodlnější.

„Součástí venkovních čekáren se tak stávají i lavičky a většinou i osvětlení zastávek s nasvícením informační tabule o odjezdech jednotlivých spojů. Bohužel, na druhou stranu vandalismus je u nás stále přetrvávajícím jevem a máme nemalé starosti s obnovou ničeného zařízení,“ připomněl Václav Novotný. Výjimkou nejsou ani situace, že sotva se některá zastávka jeden den zaskví v plné parádě, druhý den už má díky vandalům první vady na kráse. A nejsou to jen slabomyslné vizitky sprejerů, ale často musí firma napravovat větší způsobené škody.

Mizí i jízdní řády

Jsou místa, kde mají cestující neustálé problémy s přehledem o odjezdech jednotlivých spojů. Jízdní řády tam totiž opakovaně mizí.

„Platí to třeba o konečné zastávce v Březinách. Tam musíme vylepovat nové řády dost často. Štve nás to i proto, že lidé pak nadávají nám. Jakoby neviděli, že je pořád někdo ničí,“ rozčiloval se další z údržbářů dopravního podniku Pavel Madala.

Přístřešků by mohlo být více

V některých místech na trasách městské hromadné dopravy jsou pouze označníky zastávek bez jakékoli další vybavenosti. Mohly by tam být i přístřešky.

„Jenže nemáme na ně dost peněz právě proto, že neustále musíme investovat nemalé částky do obnovy těch stávajících poničených zastávek. Je to drahá záležitost. A to se ještě v nejednom případě ničení zastávek v centrální zástavbě Děčína podaří zabránit díky kamerovém,u systému městské policie a rychlému výjezdu strážníků na dotyčné místo,“ pochvaloval si pomoc městské policie technický náměstek dopravního podniku Václav Novotný.