Patnáctiminutová jízdenka přestane platit na konci srpna. Se změnou jízdného již souhlasila děčínská rada města, nyní je potřeba ještě souhlas kraje. Děčínská městská autobusová doprava je totiž součástí krajské integrované dopravy.

„Chceme zjednodušit a zpřehlednit tarify. Patnáctiminutová jízdenka byla zařazena jako náhrada za úsekové jízdenky. Nikdo jiný ji ale nepoužívá," říká ředitel děčínského dopravního podniku Bohumil Bárta s tím, že se počítalo, že se tato jízdenka vzhledem k nesystémovosti zruší.

Doposud stojí jízdné na 45 minut při platbě hotovostí nebo platební kartou dvacetikorunu, při placení starou čipovou kartou dopravního podniku je o pětikorunu levnější. Tyto karty plánuje ale dopravní podnik do konce letošního roku zrušit a jejich náhradou mají být právě platební karty. Ať ty vydávané bankou nebo chytrá karta dopravního podniku.

Od září již nebude čtvrthodinová jízdenka existovat, za jízdenku na 45 minut zaplatí všichni cestující platící elektronicky 15 korun.

Připlatit si ale budou muset ti cestující, kteří doposud využívali čtvrthodinové jízdenky a platili hotově. Pro ně se cena jízdenky zvedne na 20 korun za jízdenku na 45 minut. Za tuto dobu je možné přejet podle jízdních řádů například z Bynova k nemocnici včetně přestupů.

Dalším důvodem, proč dopravní podnik požádal o změnu jízdních tarifů, je poměrně časté zneužívání patnáctiminutové jízdenky. Při kontrolách pak dochází ke konfliktům mezi řidiči a cestujícími, kteří jeli déle, než jim dovolovala jízdenka.

Na financování děčínského dopravního podniku se z velké části podílí město. To mu posílá na provozování městské autobusové dopravy ročně okolo padesáti milionů korun.

„Do financování dopravního podniku by tato změna neměla mít příliš velký dopad. Na rozdíl od jiných diskutovaných změn jízdného," říká náměstek děčínské primátorky Jiří Anděl.

Někteří lidé opakovaně požadují, aby například zcela zdarma jezdili senioři. To by ale podle rozsahu jízdného zdarma vyšlo na 14 až 21 milionů korun ročně. Tyto peníze by muselo město poslat dopravnímu podniku navíc.

Děčínský dopravní podnik se stal součástí krajské integrované dopravy v červenci loňského roku. Tehdy začal uznávat krajské jízdenky, což je výhodné především pro cestující mířící do Děčína z okolních obcí. Ti si totiž při cestách po městě již nemusí pořizovat další jízdenku a ušetří tak.

Od vstupu do integrovaného systému se rozšířily i možnosti, jak platit jízdné. Kromě staré čipové karty, kterou brzy dopravní podnik přestane uznávat, mohou cestující platit čipovou kartou Dopravy Ústeckého kraje nebo platebními kartami.

Letos pak dopravní podnik představil projekt chytré karty. Ta je založena na principu platební karty, není ale vázána k žádnému konkrétnímu účtu. Je tak vhodná například pro seniory nebo děti, kteří nemají vlastní bankovní účty. Oproti stávající čipové kartě je s chytrou kartou spojena řada poplatků, která ji v důsledku může prodražit, obzvláště jen při občasném využití.