Zatímco do běžných tratí stát investuje desítky miliard, na vlečky jejich majitelé často zapomínají. Ty nově opravené jsou tak spíše výjimkou. Jednou z nich je vlečka vedoucí do děčínské firmy zabývající se opravami železničních vagónů.

Původně ji měla společnost Ryko pouze pronajatou. Jenže kvůli špatnému technickému stavu nebylo možné používat všechny její koleje. Proto se rozhodla pozemek koupit od Českých drah a na vlastní náklady vlečku opravit. „Nechali jsme odstranit staré nevyhovující koleje na poškozených dřevěných pražcích a vybudovali jsme dvě koleje nové s betonovými pražci,“ uvedl ředitel firmy Ryko Martin Vošta. Dohromady vyšla obnova vlečky včetně její koupě na 16 milionů korun.

Firma vybudovala kilometr nových kolejí letos, nyní jsou nyní ve tříměsíčním zkušebním provozu. Kromě výměny padesát let starých pražců bylo nutné vybudovat i nový železniční spodek.

Firma je, i s ohledem na své podnikání, největším nestátním provozovatelem vleček v okrese Děčín. Dohromady jich má pět kilometrů a k tomu další dva kilometry technologických kolejí. V investicích do nových vleček bude pokračovat i v příštím roce.

„Plánujeme ještě postavit další dvě koleje, z nichž jedna bude mít zhruba stejnou délku jako tyto dvě nové. Délka čtvrté koleje pak přesáhne 500 metrů. Celkem tak rozšíříme firemní nákladní vlečku o téměř dva tisíce metrů na zhruba sedm kilometrů,“ doplnil ředitel Martin Vošta.

Firma Ryko bude vlečku využívat nejen jako napojení na železniční síť, po které do jejího areálu přijíždějí vagóny na opravu, ale především jako parkoviště pro vozy čekající na opravu nebo naopak na cestu zpět k majitelům. Celkem tu tak nyní může být nyní odstaveno až 400 vagónů, jejichž délka se podle Vošty pohybuje od dvanácti do patnácti metrů.

„Vlečky nejsou v současné době využívané jen k samotné dopravě, ale také k deponování vozů, pro jejichž odstavení není dostatečná kapacita na železniční síti,“ potvrdil oblastní ředitel Správy železniční dopravní cesty Martin Kašpar.

DŘÍVE SE RUŠILY

Nejhůře bylo vlečkám v 90. letech, kdy je jejich majitelé hromadně rušili. Neměli pro ně totiž využití. V současné době je situace výrazně lepší a jejich úbytek se zastavil. „Dnes si vlastníci uvědomují jejich hodnotu. Problematické jsou spíše vlečky, respektive jejich zbytky, u nichž je nejasná majetková struktura továrny, do kterých ústily,“ přiblížil Kašpar.

Nejdelší děčínská vlečka má podle údajů Drážního úřadu více než deset kilometrů a vede z děčínského východního nádraží do loubského přístavu. Obě místa jsou od sebe sice vzdálená jen několik kilometrů, do celkové délky vlečky se ale započítávají všechny její koleje, na některých místech jich může být i několik vedle sebe.

Vlečky vedou od železničních tratí především do chemiček, do přístavů nebo do velkých strojírenských podniků. Jedním z takových je například Chart Ferox, který v Děčíně vyrábí zásobníky na plyn. Potřebuje tak ve velkém dovážet především ocel. Kromě Feroxu má železniční napojení také sousední Constelium nebo Kovošrot. Ve Varnsdorfu pak vlečky vedou do Velvety, TOS a do areálu firmy Noprosu.