Nejtragičtější byla v Ústeckém kraji minulá neděle, kdy při dvou haváriích zemřeli tři lidé. Za Petrohradem na Lounsku boural řidič, kterého na okamžik přepadl mikrospánek. „Na zadních sedadlech byla žena s dítětem. Žena skončila s těžkým zraněním v nemocnici, kde bohužel zranění podlehla,“ uvedl vedoucí ústecké krajské dopravní policie Jiří Ušák.

NEBYL PŘIPOUTANÝ

Na Litoměřicku mezi Chotěšovem a Brozany nad Ohří zase zahynul 30letý řidič a jeho 8letý syn. Muž vyjel mimo silnici a narazil do stromu. Chlapec seděl v autě na podsedáku, ale nebyl připoutaný. „Veškeré preventivní akce policie, BESIPu a dalších jsou k ničemu, když dojde k takovým situacím,“ zdůraznil Ušák.

K dalším smrtelným nehodám došlo tento měsíc na Děčínsku a Mostecku. Od začátku měsíce policisté evidují desítku těžce a stovku lehce zraněných. Řidiči způsobili deset nehod pod vlivem alkoholu a jednu pod vlivem drog.

Dopravní nehody způsobili nejvíce mladí lidé ve věku od 20 do 25 let a senioři nad 65 let. „V obou kategoriích jde zhruba o 40 osob. U mládeže je příčinou nehod zbytečné riskování a přeceňování řidičských dovedností a neopatrnost. U seniorů nelze podcenit vliv únavy a teplého počasí,“ uvedl Ušák s tím, že mikrospánek od 3 do 15 sekund je velmi nebezpečný, protože nejde o nahodilý jev.

„Britové vypátrali, že mikrospánek je příčinou až 20 procent nehod. Největší nebezpečí hrozí při jednotvárné jízdě na hlavních tazích, přispívá k tomu i jízda s tempomatem. Polovina řidičů se s mikrospánkem již setkala. Většinou muži,“ popsal Jan Pechout z Besipu. U žen podle něj mikrospánek není tak častý, protože únavu nepodceňují.

Podle německé společnosti Dekra prodlužuje čtyřhodinová jízda bez přestávky reakční časy o 50 procent. Současně se dvakrát zvyšuje riziko nehody. Po šestihodinovém maratonu je vyšší až osmkrát. „Pocit absolutního bezpečí pro unavené řidiče je falešný především na dálnicích. Způsobí každou třetí tragickou nehodu,“ dodal Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.