Na možnou regulaci dopravy se zaměřil projekt Identifikátor, který byl financován Technologickou agenturou České republiky.

„Systém detekuje hmotnost vozidla. Ale ne přímo prostřednictvím vah, ale odvozuje se z jeho délky. Ta se následně vyhodnotí. Směrem k řidiči se vydává informace o tom, že se nachází v místech, kde nemá co dělat, a zná jeho registrační značku," vysvětluje Jiří Longin, který se na vývoji tohoto nového systému podílí.

Po samotném měření řidič projede kolem proměnlivé dopravní značky, která jej výrazným blikáním upozorní na porušení zákazu.

Podle Longina by měl nový dopravní systém sloužit především jako prevence.

Právě jako preventivní nástroj by rádi nového systému měření kamionů využili v Benešově nad Ploučnicí, kde začal minulý týden platit zákaz noční jízdy pro tranzitní kamionovou dopravu.

„Benešov určitě velmi stojí o opatření, která povedou k omezení tranzitní kamionové dopravy. Již jsme se o tom s vedoucím krajského odboru dopravy panem Fraňkem bavili, že se město Benešov pokusí najít způsob, jak takové zařízení ve městě umístit," říká benešovský starosta Filip Ušák.

Nové zařízení by totiž mělo stát právě na krajské silnici, ze které krajští úředníci nedávno pro noční hodiny vykázali kamiony.

„Zatím nic konkrétního nepadlo. Ale pokud bude kdokoliv chtít pomoci s něčím, co zvýší bezpečnost dopravy, tak tomu kraj bude nakloněn," uvedl krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

Podle Ušáka by instalaci, která by mohla vyjít na více než jeden milion korun, měl zaplatit kraj a město by se pak postaralo o samotný provoz. Především by muselo zaplatit elektřinu, kterou systém spotřebovává. Jeho spotřeba je ale podle Ušáka srovnatelná se spotřebou jedné lampy veřejného osvětlení.

Kromě prevence je možné systém využít i k pokutování řidičů. A to tehdy, pokud je instalován v místech, kde dopravní značky omezují celkovou hmotnost. Ta je uvedena v technických průkazech a omezení vjezdu se tak týká i prázdných kamionů. Ty mohou být až o 25 tun lehčí než ty plně naložené.

„Represe nemůže být zcela automatická. Ta může být ve smyslu toho, že po směru jízdy bude stát hlídka policie a ta podle dokladů zkontroluje projíždějící vozidlo a vyhodnotí, zda je nebo není těžší, než kolik dovoluje dopravní značení," vysvětluje Longin.

Nevýhodou tohoto systému je, že není schopen postihnout tranzitní dopravu. Tedy právě tu, kterou před nedávnem kraj zakázal v nočních hodinách na silnici v údolí Ploučnice.

„Pravda je ale taková, že tranzit není funkční s vozidly do tři a půl tuny, ale mnohem většími. Takže se potom je možné dostat od hmotnosti k tranzitu," dodává Jiří Longin.

Tento systém byl již jako projekt vyzkoušen na několika místech v severních Čechách. Do konce prvního pololetí bude v provozu v Doksanech, Dušníkách a v Černčicích u Loun.