Příčina nehody zatím oznámena nebyla. Ředitel drážďanského vodního a lodního úřadu Klaus Kautz sdělil, že je třeba vyčkat na zprávu říční policie, která se nehodou zabývá.

Podle informací Sächsische Zeitung se ale kapitán pravděpodobně dopustil chyby. Tuto spekulaci doposud úřady nepotvrdily.
Ředitel české rejdařské společnosti ČSPL Milan Raba v pondělí odmítl možnost, že by jejich plavidlo bylo přetížené. Loď podle něj byla naložena na ponor 150 centimetrů, plavební hloubka přitom byla 180 centimetrů.

Raba nicméně nevyloučil, že loď před najetím na mělčinu vyjela z dráhy, za příčinou kolize ale mohl podle něj být třeba i říční nános.

Soulodí vezlo více než tisíc tun sojového šrotu, cílovým přístavem bylo Ústí nad Labem.

Kautz v rozhlasové stanici Radio Dresden řekl, že povodí prověří stav říční cesty pod Mariánským mostem. Pokud bude koryto nepoškozené, bude plavba po řece plně obnovena. Nehoda nicméně nijak neovlivnila místní výletní paroplavbu.

Vyprostit českou loď se podařilo v pondělí odpoledne díky říční vlně, kterou vytvořilo dočasným zvýšením průtoku zdymadlo v Ústí nad Labem. Vznikla tak asi čtvrtmetrová vlna, která během stokilometrové cesty po proudu do saské metropole lehce zeslábla. Nakonec se ale podle Sächsische Zeitung ukázalo, že postačila jen o několik centimetrů vyšší hladina, neboť se loď podařilo během pěti minut z mělčiny uvolnit za pomoci dalších dvou lodí.

Již v neděli ale rejdaři soulodí rozdělili a menší člun, který měl na palubě přes 270 tun šrotu, se podařilo odtáhnout.

„Hladina vody stoupala asi čtyři hodiny, stejnou dobu pak opět opadávala," řekl Ralf Korte z drážďanského vodního a lodního úřadu, který na pondělní záchrannou operaci dohlížel.

Samotnému vyproštění přihlíželo na březích Labe několik desítek obyvatel Drážďan.

List Sächsische Zeitung připomněl, že po letošním suchu je hladina Labe na extrémně nízké úrovni. Na mělčinu tak kvůli tomu najela již řada lodí. V drážďanském úseku to byl ale podle úřadů letos první takový případ.

Uvízlá loď byla první lodí, kterou do České republiky ČSPL vypravila od květnového zastavení nákladní plavby kvůli suchu. V Děčíně během tropického léta po řadu dnů klesla hladina řeky i pod jeden metr.