Při vyhlášení soutěže kraj odhadoval, že za patnáctiletý provoz páteřní elektrické trakce utratí 18 miliard, kilometr vycházel na 280 korun. Soutěž ale cenu výrazně srazila, vítězný RegioJet nabídl přibližně 212 korun za ujetý kilometr. Za dobu trvání smlouvy tak kraj ušetří oproti očekávání přibližně tři miliardy korun. Tržby pak budou příjmem Ústeckého kraje, který ponese jejich riziko. Do soutěže se přihlásil s novými vlaky od polského výrobce Pesa, které již dnes ve dvojčlánkové podobě jezdí například mezi Děčínem a Ústím nad Labem. „RegioJet má tyto jednotky již smluvně zajištěné a tříletá doba je považována za dostatečnou na výrobu všech 23 jednotek. Tento časový rámec poskytuje dostatek prostoru pro všechny nezbytné fáze výrobního procesu, od návrhu až po dokončení jednotek,“ uvedla pro Deník mluvčí vítězného dopravce Alexandra Janoušek Kostřicová.

Přestože RegioJet tendr vyhrál, zatím s ním Ústecký kraj smlouvu neuzavřel. Čeká totiž na uplynutí patnáctidenní lhůty pro podávání námitek. Ty vyprší příští týden. „Zatím máme předběžně rozhodnuto. Teprve po uplynutí lhůt můžeme říct, jak to dopadlo. Může se stát, že to některý z uchazečů napadne u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nebo podá relevantní nabídky a pak se vrátíme k jednacímu stolu,“ řekl krajský radní pro dopravu Marek Hrabáč. Vítězství v soutěži oznámil RegioJet v tiskové zprávě, Hrabáč její zveřejnění považuje právě kvůli možným námitkám za předčasné.

Pokud žádné námitky podané nebudou, je kraj připraven bez zbytečných odkladů podepsat smlouvu na příštích patnáct let. Kdy přesně vítěz vyjede zatím není jasné. „Smlouva je nastavena tak, aby měl dopravce od podpisu tři roky na přípravu. To znamená, že pokud se nestihne podepsat smlouva letos, posune se její začátek o rok,“ vysvětlil vedoucí krajského odboru dopravy Jindřich Franěk. Ještě před vypsáním soutěže kraj s jednotlivými dopravci konzultoval, za jak dlouho jsou schopni získat potřebné vlaky. Společně se shodli na tom, že do tří let je jejich výroba realizovatelná.

Deník požádal o vyjádření také další dva dopravce, kteří se o zakázku ucházeli. Ani Arriva, ani České dráhy do uzávěrky tohoto článku na dotazy nereagovaly. České dráhy ale již dříve avizovaly, že zváží možnost podání námitek. V tendru totiž nakonec jejich nabídka nebyla hodnocená, protože podala sníženou cenovou nabídku, což podle kraje nebylo možné. Již dříve ale v médiích zástupci Drah uvedli, že možnost podání námitky zváží.

Soutěžené vlaky by měly ročně najezdit přibližně 3,3 milionu kilometrů, což je více než polovina současných výkonů Českých drah v Ústeckém kraji. Součástí souboru tratí je ta mezi Děčínem a Kadaní, Děčínem a Litvínovem, Děčínem a Hněvicemi, Ústím nad Labem a Lysou nad Labem, Ústím nad Labem a Kláštercem na Ohří a z Chomutova do Karlových Varů.