„Není to žádná sláva, ale je to víc než v předchozích letech. Bude se jednat o velkoplošné výspravy a kompletní povrchy. Jakmile vše schválí rada kraje, jsme schopni okamžitě zareagovat a zadat zakázku, protože správa a údržba silnic už má vysoutěžené dodavatele oprav," vysvětlil krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.
Seznam osmdesáti úseků zatím nezveřejnil, protože ještě není schválený. Rada o něm bude hlasovat za dva týdny, tedy až po krajských volbách, kdy už by mohla být v novém složení. Komínek ale řekl, že úředníci vybírali úseky, které jsou v nejhorším stavu.
„Vytipovali jsme asi 480 úseků po celém kraji, které potřebují opravit. Z nich vždy vybíráme ty nejhorší," podotkl.
Peníze navíc má kraj díky letošnímu dobrému hospodaření, zejména vyšším příjmům. Všechny letošní opravy silnic druhých a třetích tříd už jsou hotové. Nového povrchu či výspravy se dočkalo přes sto úseků, nejvíc na Litoměřicku a Děčínsku. Nový asfalt si ale chválí i řidiči na Ústecku.
„Letos v červnu nám opravili silnici mezi Tisou a Libouchcem. Nový asfalt je parádní, předtím to bylo horší než tankodrom. V místě je předepsaná rychlost 70 kilometrů v hodině, ale tak rychle se sotva dalo jet, pokud si člověk nechtěl oddělat auto," okomentoval řidič Jan Taslar z Tisé.
Letos šlo do oprav krajských silnic 900 milionů korun. Příští rok to ale možná bude méně. Krajům totiž už dva roky přispívá stát, zda pošle peníze i příští rok, zatím není jisté. Ministerstvo dopravy nyní peníze v rozpočtu nemá, do konce roku se je prý pokusí vyčlenit. Podle ministra financí Andreje Babiše si ale kraje mají na opravy svých silnic našetřit z vlastního rozpočtu. Proti je premiér Bohuslav Sobotka, který chce peníze pro kraje prosadit.
„Je to prý otázka krajů, aby se o své silnice staraly. Na druhou stranu, když je kraje od státu před 15 lety dostaly, taky se jich nikdo neptal, jestli je chtějí, nebo ne. Pokud stát přestane peníze dávat, silnice se ještě zhorší. To je šetření na nesprávném místě," zdůraznil hejtman Oldřich Bubeníček.
Ústeckému kraji letos stát poslal 225 milionů korun. Sám kraj chce do silnic v příštím roce investovat podobnou částku jako letos. Opravy se přitom netýkají jen nového asfaltu.
„Není to jen to, po čem jezdíte. Opravujeme i další věci, které se dříve opomíjely, jako jsou mosty, mostky, propustky či opěrné zdi," připomněl radní Komínek s tím, že tyto druhy oprav jsou často dražší než položení nového povrchu.