Po dlouhých měsících se na Labe vrátila nejsilnější loď  na řece, bez které se neobejde prakticky žádné vyprošťování uvízlých lodí nebo jejich protahování náročným úsekem řeky. Nezaměnitelný klapot Beskyd by měl být slyšet již během týdne na obvyklé trase, na které pomáhají lodím překonat silný proud na řece v okolí Děčína.

Hrozilo zkroucení

Během téměř půlročního pobytu v křešické loděnici dostaly Beskydy především nový plášť do výše ponoru. Práce postupovaly po částech, pokud by se totiž odpáralo celé dno najednou, hrozilo by, že se loď zkroutí.

„Již při poslední revizi bylo jasné, že bude nutné udělat velkou opravu. Dno bylo z nějakých 75 procent shnilé a bylo jasné, že je nutné jej vyměnit. Dlouho se ale nedařilo 
najít peníze, firma si to ze svých prostředků nemohla dovolit," říká kapitán remorkéru Vladimír Weinlich s tím, že během posledních let jednali se sedmi ministry dopravy.

Výměnou téměř šedesát let starých plechů ale opravy lodi neskončily. Bylo nutné Beskydy znovu natřít nebo opravit kolesa. V příštích dnech bude ještě nutné proměřit 
a usadit hřídelové vedení 
a ozubená kola, která přenáší výkon motoru na kolesa.

Nakonec se přibližně čtyři miliony korun potřebné na opravu podařilo sehnat, velkou část přitom platí prostřednictvím Ministerstva dopravy Evropská unie.

Desítky let

„Je to investice do budoucna. Beskydy tak mohou díky opravě fungovat další desítky let," je přesvědčen Jan Hamza, prokurista Evropské vodní dopravy, které loď patří.

Dlouho to přitom vypadalo, že skončí Beskydy ve starém železe. Poprvé měly namále 
v polovině 90. let, kdy je současný majitel koupil na náhradní díly. V Praze totiž jezdí sesterská loď Beskyd Šumava, přestavěná na osobní. Jenže později se zjistilo, že na dolním Labi zadokolesový remorkér chybí.

„Chvíli trvalo, než se podařilo klikovou hřídel sehnat. Tento motor má totiž takovou zvláštnost – točí se doprava 
i doleva, což není příliš obvyklé. Nakonec se ji podařilo sehnat v Plzni ve Škodovce," popisuje peripetie z 90. let kapitán Weinlich.

Černá vlajka

Úzko bylo lidem kolem Beskyd znovu před několika lety, kdy se ukázalo, že loď potřebuje opravdu velkou opravu. Jeden čas dokonce jezdily Beskydy s černou vlajkou. Před dvěma lety totiž nebylo jasné, jak Beskydy skončí. Vše totiž nasvědčovalo tomu, že jejich kariéra končí, a že skončí ve šrotu.

Pokud by se nepodařilo sehnat evropskou dotaci, tak by tak nejspíše dopadly. Podle Vladimíra Weinlicha si totiž loď vydělá akorát tak na provoz.

Potřebují ji

O potřebnosti zachování provozu Beskyd je přesvědčeno 
i Ředitelství vodních cest České republiky.
„Silnější loď na Labi nikdo neprovozuje a pokud by přestala jezdit, znamenalo by to značné problémy pro lodní dopravu. A to nejen v běžném provozu, ale i při mimořádných situacích," řekl před časem Děčínskému deníku mluvčí ŘVC Václav Straka.