O bundu za pět tisíc korun přišel dvaadvacetiletý Tomáš z Děčína. V jedné z děčínských restaurací si ji pověsil na věšák a při odchodu zjistil, že je bunda pryč.

„ Oznámil jsem to provozní restaurace a ta ani nevěděla, že by mi ukradenou bundu měla nahradit. Zatím jsme záležitost nedořešili, ale pokud se bunda nenajde, budu náhradu požadovat,“ řekl Tomáš. Restauraci nechce dělat problémy, rád do ní chodí, proto nechtěl ani uvést, která konkrétní to je.

Jsou zodpovědní za kabáty, bundy

Provozovatel restaurace je skutečně odpovědný za škodu na odložených věcech na místě k tomu určeném. Této odpovědnosti se nemůže zprostit jednostranným prohlášením, třeba umístěnou cedulkou, ani dohodou. Na finanční náhradu proto nárok lidé mají, provozovatel je povinen vzniklou škodu uhradit,“ uvedla Blanka Müller, právník z pražské advokátní kancelář Rödl & Partner v.o.s.

Někteří mají zkušenost

Děčínská lékařka Jaroslava Pohořelá zkušenosti s krádežemi v čekárně má.

„Už jednou nám ji vykradli úplně. Teď lidi upozorňujeme, aby si tam věci nenechávali a vzali je raději s sebou do ordinace. Sestřička také pravidelně čekárnu kontroluje a pokud tam zůstane nějaký kabát osamocený, raději ho vezme sama pacientovi do ordinace,“ vysvětlila lékařka. Ordinaci má pojištěnou. „Myslím, že pokud by se u nás kabát ztratil, rozhodně bych se nebránila, pacientovi škodu uhradit. Vím, že za to zodpovídám. Myslím, že by to šlo z pojistky,“ poznamenala.

V děčínské restauraci Pastýřská stěna by okradený musel dokazovat, kolik oděv stál. „Vůbec bych se nebránil, škodu uhradit, ale samozřejmě bych nejprve požadoval doklad o tom, kolik bunda stála,“ řekl provozovatel restaurace Petr Šoško.

Stejně by postupovala i vedoucí provozu restaurace Relax v Krásné Lípě Zuzana Fričová. Oba by škodu uhradili z pojistky.

Pojistka odpovědnosti existuje

Ta skutečně existuje. „Na tuto situaci se vztahuje pojištění obecné odpovědnosti za škodu. To přijde vhod každému podnikateli v případě, že nastala škoda v souvislosti s jeho podnikatelskou činností, v tomto případě na věcech odložených hosty restaurace, kadeřnictví nebo třeba lékaře. Pro úplnost uvádím, že své odpovědnosti se majitel ordinace s čekárnou či restaurace nezbaví ani vyvěšením cedulky Za odložené věci se neručí,“ řekl mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Doplnil, že z tohoto pojištění byl byla uhrazena například i škoda na zdraví hostů restaurace, kteří by se nakazili třeba salmonelou nebo vyčištění kožené bundy znečištěné obsluhou rozlitou polévkou.