Stačí chvilka nepozornosti, nesledování značek a dvě auta jsou v sobě. Přesně to se stalo během minulého týdne nejméně ve dvou případech na křižovatce u podmokelské pošty. Tam totiž po roce a čtvrt, kdy bylo uzavřené Pětimostí, nebylo nutné dávat přednost.
PŘES „KOPÍRÁK“
Od předminulého víkendu se sem ale přednost autům jedoucím od Pětimostí opět vrátila. Ke dvěma dopravním nehodám na křižovatce Podmokelské a Poštovní došlo během minulého týdne během dvou dnů. A obě bouračky byly jak přes „kopírák“ – řidiči vyjíždějící od hypermarketu nedali přednost autu jedoucímu po silnici první třídy od Pětimostí. Obě nehody skončily jen zmuchlanými plechy.
„Při dopravních nehodách se nikdo vážně nezranil. Ani jeden z řidičů nebyl pod vlivem alkoholu,“ uvedla policejní mluvčí Petra Trypesová. Střety odnesla dopravní značka v křižovatce. Při první srážce ve středu večer ji auta nalomila, při druhém karambolu ve čtvrtek ji pak „dorazila“.
AUTO NA STŘEŠE
Křížení frekventovaných ulic je po otevření podjezdu dobře označené. Přibyly zde značky upozorňující na to, že došlo ke změně přednosti. Některé jsou dokonce vybavené i výrazným reflexním pruhem. Dopravu navíc řídí semafory. K bouračkám ale došlo večer, tedy v době, kdy jsou vypnuté. Dopravní nehody se udály v tomto místě i dříve, ale většinou to nebylo kvůli nedání přednosti.
„Občas se stalo, že někdo najel na ostrůvek uprostřed křižovatky. Před časem dokonce takto jeden řidič převrátil svoje auto na střechu,“ řekl Petr Niebauer, který bydlí v těsném sousedství křižovatky na Podmokelské ulici.
Podle dopravního experta Jana Pechouta z BESIPu za podobné dopravní nehody mohou zažité stereotypy. Ty jsou o to výraznější, že například Pětimostí bylo kvůli výstavbě Vilsnické spojky zavřené téměř půl druhého roku. „Řidiči nekoukají na značky. Jsou zvyklí, že tady byla jednosměrka, tady byla hlavní a jedou po paměti. Hrozně dlouho trvá, než si na nové nebo staronové řešení dopravy zvyknou,“ uvedl Pechout.
Zapravdu mu dává i jiná děčínská křižovatka, kde byla kvůli stavbě delší dobu jinak řešená přednost v jízdě. Na křižovatce Teplické a Pivovarské byla během stavby mostu přes Jílovský potok hlavní silnice od divadla směrem na Jílové a Teplice. Po otevření mostu se ale vše vrátilo do starých kolejí. A stejně jako u Pětimostí, i zde se znovu stala hlavní silnicí průtahová komunikace I/13.
V Thomayerově a Tržní ulici pak po otevření Pětimostí řada řidičů jezdila první dny v protisměru. Obě silnice totiž během stavby Vilsnické spojky fungovaly jako jednosměrná dvouproudá objízdná trasa. „Dalším problémem může být, že řidiči nejsou zvyklí řešit nové situace. Jezdí na chalupu nebo do práce pořád stejnou cestou a změna je zaskočí,“ dodal Pechout.
S podobnými změnami budou muset řidiči v Děčíně počítat i v dalších letech. Kromě revitalizace Podmokel, jejíž první etapa potrvá až do dubna příštího roku, se totiž chystají další velké stavby. Tou největší bude rekonstrukce vodovodu a kanalizace ve velké části Podmokel. Vodaři postupně vymění potrubí podél nádraží od viaduktu u Mototechny až k poště a na Teplické ulici od internátu k Černému Kladnu.