Středoškoláci v děčínském regionu si se státními maturitami příliš lámat hlavu nebudou. Většina z nich si totiž vybrala lehčí formu zakončení svých studií.
„Rozhodl jsem se pro nižší úroveň zkoušky, protože vysoké školy prakticky neberou vůbec zřetel na to, jestli uchazeč o přijetí ke studiu absolvoval lehčí nebo obtížnější stupeň maturitní zkoušky,“ vysvětlil důvody své volby Aleš Kudrna z Evropské obchodní akademie v Děčíně. K maturitě se tam chystá 96 studentů.
„Naprostá většina si požádala o vykonání jednodušší varianty,“ informovala zástupkyně ředitele Helena Syslová. Skutečnost, že vysoké školy zatím vesměs nechtějí v přijímacím řízení zohledňovat obtížnost vykonané zkoušky, nepovažuje za dobrý jev.
Demotivační přístup
„Místo impulsu k důslednému studiu je to spíš demotivační přístup. Školy tak vlastně vyslaly signál, že jim na kvalitě studentů, kteří uspějí v náročnější formě maturity, asi moc nezáleží. Potom ale samotné rozlišení obtížnosti maturitních zkoušek ztrácí smysl,“ tvrdila středoškolská pedagožka.
Za pravdu jí svým rozhodnutí dávají i samotní maturanti.
„Příliš dlouho jsem se nerozmýšlel. Budu dělat tu jednodušší zkoušku,“ přiblížil svoji volbu Jan Polanský. Po maturitě chce pokračovat ve studiu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Nižší úroveň maturity zvolili i další spolužáci ve třídě.
„Zvažovala jsem jenom těžší variantu v případě anglického jazyka. Jinak jsem byla rychle rozhodnutá, že si s náročnější maturitou hlavu skutečně lámat nebudu,“ poznamenala Nela Bártová, která by od příštího podzimu ráda pokračovala ve vysokoškolském studiu v Ústí nad Labem .
Více než devadesát procent studentů děčínského gymnázia se každoročně hlásí na vysoké školy. Platí to i v případě 89 gymnazistů, které čeká na jaře maturita.
Těžší forma
„Pouze jedna studentka si zvolila vyšší úroveň, všichni ostatní upřednostnili jednodušší maturitní zkoušku,“ rekapituloval rozhodnutí maturantů ředitel školy Václav Lešanovský. Také on si myslí, že zájem o náročnější úroveň maturity by se zvýšil, pokud by vysoké školy v přijímacím řízení preferovaly právě ty studenty, kteří takovou zkoušku úspěšně zvládli.
Vysoká škola
„Maturitu nanečisto v tom obtížnější stupni jsem si už vyzkoušel. Nedopadl jsem nejhůř, ale bylo to dost těžké. Stoprocentně úspěšný jsem nebyl a teď už nechci riskovat. Důležité je odmaturovat a pak se dostat na zvolenou vysokou školu,“ uvedl Jiří Šimůnek. Dodal, že by rád studoval stomatologii, Vysokou školu chemicko-technologickou .
„V nepovinné části jsem se po domluvě s naším vyučujícím přihlásila k náročnější zkoušce z češtiny, další předměty chci zvládnout v nižší úrovni,“ oznámila své rozhodnutí Bára Vrábelová. Chce být právničkou a nebo vystudovat některý z oborů Filozofické fakulty.
„Jak z češtiny, tak z matematiky chci maturovat v té jednodušší alternativě. Protože se ale chci dál zaměřit na matematiku, tak jsem si přihlásila vykonání zkoušky z tohoto předmětu v té náročnější podobě,“ oznámila Pavlína Sedlmajerová, která míří na České vysoké učení technické.