Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tyršův most přes Labe slaví kulatiny, před 80 lety nahradil starý řetězový

Děčín – Před 80 lety překlenul Labe v Děčíně největší most svého druhu v celém Československu – Tyršův most.

5.12.2013
SDÍLEJ:

Vedle starého řetězového mostu postupně vyrůstá nový obloukový, který postavily plzeňské Škodovy závody. Foto: SOkA Děčín

Do té doby nevídanou věc zažil v roce 1933 Děčín, tehdy ještě dvě samostatná města. Přes Labe vyrostl vedle toho stávajícího nový most. Jméno dostal po děčínském rodákovi Dr. M. Tyršovi.

Jeho přesun na původní pilíře trval necelý den. Ještě ráno 9. prosince 1933 mohli lidé chodit po starém řetězovém mostu. Večer se již prošli po obloukovém, v té době svého druhu největším v Československu.

Od roku 1855 do roku 1933, tedy téměř 80 let spojoval města Děčín a Podmokly řetězový most. Řetězový most císařovny Alžběty s kamennými portály byl ozdobou labského údolí a ukázkou mostního stavitelství své doby. Vzrůstající požadavky automobilové dopravy a stav dřevěné mostní vozovky si však vyžádaly stavbu nového mostu.

 Vedle starého řetězového mostu postupně vyrůstá nový obloukový, který postavily plzeňské Škodovy závody. Soutěž vyhrála Škoda Plzeň

Nový most byl vyprojektován jako obloukový most z oceli uložený na kamenných pilířích starého mostu. Již před osmdesáti lety bylo vyrobení
a postavení mostu zadáno ve veřejné soutěži. Tu vyhrála akciová společnost Škodovy závody v Plzni. Jednou z podmínek soutěže bylo co nejméně narušit spojení obou měst 
a lodní dopravy. Odborníci škodových závodů proto vymysleli u nás dosud neprovedený postup výměny mostu.

Na obou březích byly smontovány poloviny středního oblouku. Uprostřed řeky byla postavena pouze štíhlá pomocná bárka. Montáž nového mostu byla zahájena začátkem března 1933. Škodovy závody použily speciální stavební jeřáby, tzv. Derricky, které zvedaly čtrnáctimetrové kusy o váze až 17,5 tuny.

Tyto elektrické derricky spolu s pojezdovými portálovými jeřáby umožnily velmi rychlé provedení montážních prací.

Během tří měsíců bylo sestaveno a snýtováno celé střední pole o váze 900 tun. Nejvyšší části oblouku se montovaly ve výšce 30 metrů nad hladinou řeky. Patnáct metrů dlouhá část konstrukce vyčnívala bez opory nad řekou. Dělníci most nýtovali jak ručně vzduchovými kladivy, tak strojní nýtovačkou. Dodnes drží pohromadě Tyršův most na 70 tisíc nýtů. Vedle starého řetězového mostu postupně vyrůstá nový obloukový, který postavily plzeňské Škodovy závody.

V červnu byly obě poloviny středního pole na lešení hotovy, koncem měsíce pak byly posunuty do středu řečiště na pomocnou bárku. Převislý konec konstrukce byl podporován lešením postaveným na dvou pontonech. Konstrukce se posunovala po válečcích, které se valily mezi trojitými kolejnicemi po spodní části konstrukce. Most táhla dvě ruční stavební zdvihadla, přičemž přesný směr posunu 
a ponor lodi nepřetržitě kontroloval a řídil montážní inženýr. Obě lodi byly napuštěny vodou, ta byla postupně v průběhu posunu odčerpávána tak, jak přibýval tlak konstrukce. Trasa dlouhá 41 metrů byla překonána za necelé 
tři hodiny a to bez nejmenších problémů. Obě poloviny středního pole byly spojeny prozatímním kloubem. Na uvolněném lešení začali dělníci ihned montovat krajní pole a betonovou desku s dlažbou.

Výměna mostů trvala necelý den

V polovině září provedli technici zatěžkávací zkoušku 
a převedli dopravu ze starého řetězového mostu na most nový. Poté mohla začít demontáž starého mostu. Dělníci konstrukci a kamenné portály odstranili a upravili pilíře tak, aby mohly nést novou ocelovou konstrukci.  Vedle starého řetězového mostu postupně vyrůstá nový obloukový, který postavily plzeňské Škodovy závody. Starý most byl definitivně uzavřen 9. prosince 1933 v 8 hodin ráno.

Nový železný most v délce 180 metrů a váze 2 400 tun byl hydraulickými pumpami nejprve zvednut a prostřednictvím speciálních svařovaných vahadel a traverz uložen na ocelové válce. Přesun mostu probíhal přesně podle harmonogramu, přestože práce ztěžoval silný šestnáctistupňový mráz. Přesto byl ve 12 hodin most v definitivní ose nad pilíři a mohl být spuštěn na ložiska. Celková délka posunu byla 19 metrů. Most byl za hojné účasti otevřen téhož dne odpoledne. V době dokončení stavby byl most největší v Československu.
Seznámit se s historií Tyršova mostu bude možné přesně v den jeho 80. narozenin 
v městské knihovně, kde se uskuteční od 18 hodin přednáška.

Autor: Alexandr Vanžura

5.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Začátek voleb v Děčíně. V prvních minutách po otevření místností bylo plno

U uren je první den plno, volby nečekaně táhnou

Ilustrační foto.
AUTOMIX.CZ
3

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Předsedkyně ČSÚ: Volební účast ani žádné jiné výsledky dopředu netipuji

Ústí nad Labem - – Necelých dvacet minut po otevření volebních místností dorazila k volební urně na Bukově v Ústí také předsedkyně Českého statistického úřadu Iva Ritschelová. 

Olympiáda? Stále tomu nevěřím, kroutí hlavou Češka

Děčín – Před třemi lety reprezentoval město Děčín na zimních olympijských hrách v Soči dnes již bývalý skikrosař Tomáš Kraus. Příští rok v Pchjongčchangu bude jiné želízko v ohni ze severu Čech. Na olympiádu, která se bude konat v Jižní Koreji, se totiž probojoval krasobruslař Michal Češka.

Rumburk nabídne nemocnici v tendru, rozhodl jeden hlas

Rumburk - Protinávrh na pronájem špitálu zastupitelé neschválili.

FOTO: V Bynově hořel les. Na vině byla zábavná pyrotechnika

Děčín - K nahlášenému požáru lesního porostu vyjely ve středu v půl páté odpoledne jednotky hasičů z Děčína a Jíového.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení