Místo projížděk po Labi zklamání a naštvanost. Takové emoce zatím převládají v případě osobní lodě Poseidon. Mezi Děčínem a Hřenskem měla začít přepravovat výletníky už na Prvního máje. Nestalo se tak a na svoji premiérovou plavbu stále čeká v přístavišti.

„Druhý květnový víkend k nám přijela z Chomutova dcera s manželem a vnoučaty, vzali s sebou ještě známé. Bylo nás šest dospělých a pět dětí a a těšili jsme se na příjemnou nedělní projížďku. Bohužel, až na nábřeží pod děčínským zámkem jsme zjistili, že nikam nepoplujeme. Nevím, proč někdo slibuje něco, co neplní,“ rozčiloval se Karel Hloušek z Děčína.

Připomněl, že podobné zklamání prožila jeho rodina i v loňském roce, kdy loď Děčín během sezóny také vyplula jen párkrát.

Naštvaní jsou ale i samotní noví vlastníci Poseidonu. Za plavidlo zaplatili více než tři miliony korun německému majiteli. Transakce měla všechny právní náležitosti a ještě v druhé polovině dubna věřili, že bude otázkou několika dnů, než se podaří vyřídit veškeré administrativní úkony. Byli přesvědčení, že prvního května pravidelné přepravy výletníků po Labi zahájí. Nestalo se tak ani po skoro třech týdnech.

„Chlácholil nás, že papíry jsou už na cestě a někde se asi zdržely mezi poštovními zásilkami. Pak ale dorazily dokumenty, které jen potvrzovaly, že jsme se stali novými vlastníky Poseidonu. To nám není nic platné, takové právně ověřené potvrzení jsme měli už dříve. Čekáme na doklad o vyjmutí plavidla z německého lodního registru. Ten stále ještě nemáme a nemůžeme tak loď zaregistrovat a získat povolení k plavbě v České republice,“ lamentoval Milan Helvig, jeden ze dvou spolumajitelů z Labské plavební společnosti. Firmu si k zajištění osobní lodní dopravy vybralo město Děčín. To také provozovatelům poskytne dotaci ve výši čtyři sta tisíc korun.

„Labská plavební byla jediným přihlášeným zájemcem do výběrového řízení. Ta smlouva o finanční podpoře má jasně stanovené podmínky, které budou samozřejmě sehrávat svoji roli i při posuzování, jestli město poskytne příspěvek v plné výši a nebo jen poměrnou část podle skutečné četnosti přeprav turistů,“ uvedl děčínský primátor Vladislav Raška. Dodal, že majitelé plavidla o problémech s vyřízením lodního registru magistrát informovali.

„Samozřejmě, je to nepříjemné, když se zahájení sezóny neustále odkládá. Osobně mě to mrzí stejně, jako všechny ostatní. Projížďky lodí k Děčínu neodmyslitelně patří, proto v rámci rozvoje cestovního ruchu město ve svém rozpočtu také už několikátým rokem vyčleňuje stanovenou částku. Bohužel, není to bez potíží,“ tvrdil primátor.

Navzdory tomu, že se bývalý majitel Poseidonu při jednání o prodeji plavidla choval vstřícně, jeho následné postoje budí u nových vlastníků jisté obavy. Ujišťování telefonáty a zprávami elektronickou poštou, že všechno bude v pořádku, už děčínským spoluvlastníkům lodě nestačí.

„Chceme záležitost vyřídit osobním jednáním v Německu s právníky. Nastala totiž hodně nepříjemná situace. Lidé se na nás zlobí, že jsme ještě nevypluli. Na straně druhé přicházíme o výdělek, splácíme úvěr a čas běží. Proto chceme mít jasno, jak se věci s vyřízením dokladů na straně bývalého majitele Poseidonu mají,“ uvedl druhý z českých spoluvlastníků David Korejtko.

Čas, po který loď kvůli nevyřízeným dokumentům zatím nevyplouvá, využívají majitelé plavidla k některým úpravám, které chtěli původně zvládnout až po sezóně. Týká se to hlavně horní paluby.

„Po technické stránce máme všechno v pořádku včetně revize tlakových nádob, plynu a dalších záležitostí jako je změření dna, délky plavidla. Máme vyřízené i souhlasné stanovisko hygieniků. Bohužel, bez lodního registru nemůžeme vyplout a dokonce ani nabízet restaurační služby, se kterými počítáme,“ posteskl si Milan Helvig.

Vyjmutí Poseidonu s kapacitou dvě stě čtyřicet cestujících z německého lodního registru a předání dokumentů k zaregistrování plavidla v České republice může být ještě notně komplikovanou záležitostí. Bývalý německý majitel vlastní totiž více lodí. Jednu z nich údajně poškodil požár a záležitost má řešit tamní pojišťovna, u které bylo pojištěné i plavidlo, které teď patří děčínským vlastníkům. Než loď získala Labská plavební společnost, byla na Poseidonu bankovní zástava, což vyšlo najevo také až při vlastním prodeji plavidla. (pes)