Travelbeat: Z nejsušší pouště světa do hor chilské a argentinské Patagonie

Děčínsko / Chile, Argentina - Děčínský deník přináší předposlední díl putování cestovatelů Travelbeat ze severních Čech. Daniel Dubský a Jindra Caháková tentokrát cestovali přes Chile a Argentinu. Zde je jejich příběh s fotografiemi.

6.7.2017

Zamlžené ranní Torres del Paine.Foto: Archiv Travelbeat

Autobus zastavil kousek za bolivijskou hranicí, kde jsme počkali na příjezd autobusu z chilské strany. Všichni pasažéři jednotlivých autobusů včetně nás se prohodili a náš původní autobus pokračoval s novým osazenstvem zpět do Bolívie, kdežto my s novým autobusem směr Chile. Chilská hranice, která stála uprostřed ničeho, a člověk by zde nečekal žádné velké obstrukce, nás překvapila. Nejdříve jsme získali razítko do pasu a tedy i povolení k pobytu, ale přesto jsme museli všichni vytáhnout z autobusu veškerá zavazadla, která poctivě očuchal protidrogový pes. A poté ještě jít k celníkům na samotnou prohlídku zavazadel, zda nepřevážíme něco nepovoleného, především zeleninu či ovoce. Do našich plně nabitých a pečlivě poskládaných kletrů se moc nehrnuli, ale bohužel jsme přišli o vynikající chili papričky, česnek a zázvor z Bolívie.

Přes vesničku Ovagüe jsme vstoupili do Chile, kde je o hodinu víc než v Bolívii. V Calamě jsme hned koupili jízdenky do San Pedro de Atacama, kam jsme se dostali až za tmy kolem půl deváté večer. Hned jsme pochopili, že ubytování v Chile nebude levné, ale podařilo se nám najít kempink za slušný peníz.

Okolí San Pedra z vyhlídky Valle de la Muerte.

San Pedro de Atacama, město s necelými 5000 obyvateli, patří k oblíbeným turistickým místům v Chile, o čemž svědčí i místní ceny. Nachází se v poušti Atacama, která je nejsušším místem světa, v jejíchž některých místech neprší vůbec.

Prohlédli jsme si kostel Iglesia San Pedro ze 17. století, který je postavený z nepálených cihel. Vydali jsme se na výlet na vyhlídku Valle dela Muerte kousek za městem, odkud se nám naskytl úchvatný výhled na poušť, vulkány i ruiny staré vesnice. San Pedro jsme opustili stopem do Calamy a z Calamy už nočním autobusem do Santiaga de Chile, do kterého jsme dorazili po 19 hodinách jízdy. Zjistili jsme, že nám nejede týž den spoj do argentinské Mendózy. Změnili jsme plán a dalším nočním autobusem jsme se ocitli v jezerní oblasti Chile v městě Puerto Varas, které nám atmosférou, vzhledem a krásnou polohou u jezera připomnělo Kanadu. Po víc jak dvou měsících jsme si mohli opět plnými doušky vychutnat krajinu plnou stromů a zeleně, která nám již začínala opravdu chybět. Odtud už jsme to měli jen kousek, co by kamenem dohodil, asi 100 km k našim kamarádům, kteří bydlí na samotě kousek od Ralůnu. U nich jsme strávili několik pohodových dní, relaxem, rybařením, výletněním po okolí a nabrali síly na závěrečnou fázi naší cesty po jihoamerickém kontinentu, na Patagonii.

Ralůn jsme opustili ranním autobusem zpět do Puerto Varas, z kterého jsme využili další opět dálkový autobus do Punta Arenas. Jelikož na chilské straně cesta nevede, přejížděli jsme dvakrát chilsko-argentinské hranice. Po zhruba 29 hodinách jsme se ocitli v nejižněji položeném městě pevninského amerického kontinentu, v Punta Arenas. Město leží u Magalhãesova průlivu. Povedlo se nám najít a usmlouvat ubytování u jedné velmi příjemné paní v hostelu a už nám nic nebránilo v průzkumu našeho cíle. I když podzimní počasí a dlouho trvající tma se občas snažily překazit naše plány. Prošli jsme si město křížem krážem, vyfotili se u památníku Magalhãese na náměstí Muňoz Gamero, navštívili hřbitov, který má patřit k nejkrásnějším v Jižní Americe a užili si i pohled na město z vyhlídek Cero dela Cruz a Mirador del Poeta. Zamířili jsme i na obhlídku repliky lodi Viktoria, s níž vyplul Magalhães na cestu kolem světa, cíle se však nedožil.

Další zastávkou bylo Puerto Natales, osmnáctitisícové město s úžasnými vrcholky v pozadí. Leží v zátoce Seno Última Esperanza a nabízí příjemnou atmosféru, procházky kolem pobřeží, kde se nachází řada zajímavých soch včetně sochy mylodona. Mylodon je vyhynulé pravěké zvíře, zemní lenochod, jehož kostra byla odhalena poblíž Puerto Natales. Především je to výchozí stanoviště do národního parku Torres del Paine, kam jsme se vydali na přesnočku pod věhlasné věže k jezeru na Mirador Base Los Torres. Počasí nám víceméně přálo, co bychom chtěli, vždyť se tu o slovo pomalu ale jistě hlásila zima. Měli jsme i štěstí, neb jsme konečně viděli na vlastní oči a na pár desítek metrů pumu. Povím vám, že je to pořádná kočka. Mimo pumy krajinu zkrášlují dravci, vikuně, rey a ovečky, které způsobují občas dopravní zácpu na příjezdové silnici.

Puerto Natales se zálivem Seno Ultima Esperanza.

Z Puerto Natales jsme se pěti stopy přesunuli do Argentiny. Cestou jsme sice málem zakufrovali v Esperanze, kde byla jen benzínová pumpa, restaurace a pár domků. Už to vypadalo na přenocování na benzínce, ale povedlo se nám shodou okolností stopnout auto s majiteli jednoho hostelu v El Calafate, což byla naše první cílová stanice v Argentině.

Druhý den jsme se vydali do města, abychom vybrali místní měnu, argentinské peso. Jak bylo nemilé zjištění, že v celém městě jsou nekončící fronty u bankomatů a bankomaty vydávají jen velmi nízké obnosy za velmi vysoké poplatky. Bez hotovosti to bohužel nešlo, neb na plno místech brali jenom hotovost. Dalším zklamáním bylo nehorázně předražené vstupné k ledovci Perito Moreno, které se od minulého roku zvýšilo téměř o třetinu, plus aby se člověk k ledovci dopravil, potřebuje své či půjčené auto nebo využít službu předraženého autobusu. Byli jsme z toho dost znechuceni, že za něco, co vytvořila příroda a ta jediná se o to stará, chce někdo přehnané sumy, a to i mimo sezónu.

Z El Calafate jsme utekli do malého El Chaltenu, z kterého jsme se vydali na dvoudenní trek ke skalním stěnám hřebene Fitz Roy. Paradoxně je oblast kolem Fitz Roye součástí NP Los Glaciares stejně jako ledovec Perito Moreno, ale s tím rozdílem, že do oblasti Fitz Roy se vstup neplatí a ani místa v jednoduchých kempech.

První den jsme vyrazili k laguně Torre, odkud byla vidět úchvatná skalní věž Cerro Torre (3102 m n. m.) i ledovec spadající do jezera. Cesta vedla lesem i loukami kolem jezer Madre a Hija až do kempu Pincenot s výhledem na Fitz Roy (3405 m n. m.).

Druhý den jsme nechali postavený stan a na lehko vyšlápli až k laguně Los Tres. Laguna leží přímo pod hřebenem Fitz Roy, který je stále částečně zahalený mohutným ledovcem. Pohled na jezero obklopené těmito skálami a ledovcem nás dostal mnohem víc než samotné chilské Torres del Paine. Opodál jsme zahlédli osamocený ledovec Piedras Blancas, ke kterému jsme se prodírali cestou necestou přes hodinu, ale stálo to za to.

Po návratu do kempu, jsme sbalili stan, snědli svačinu a vrátili se zpět do El Chaltenu. Další den jsme se pokusili stopovat zpět do El Calafate, ale provoz byl téměř nulový, pršelo a nakonec jsme stejně museli autobusem. V El Calafate jsme přespali a druhý den ráno jsme se přesunuli do Puerta Natales a z Natales do Punta Arenas. V Argentině jsou oproti Chile drahé autobusy a vyplatilo se nám, vrátit se do chilského Punta Arenas a z něj do Osorna a poté do Santiaga de Chile, než jet přímo z El Calafate do Santiaga. Cestu přes Argentinu nám znepříjemní stávka na silnici, která způsobila zdržení téměř tři hodiny, ale i to patří k Argentině.

Pohled na průliv Magallanes přes střechy budov v Punta Arenas.

Po dvou nocích strávených v autobuse jsme se ocitli opět v hlavním městě v Santiagu de Chile na autobusovém nádraží. Skočili jsme si koupit snídani a nákup na naši dovolenou v dovolené na Velikonočním ostrově. Museli jsme zkusit i jiný obchod, neb byl problém sehnat opalovací krém s nízkým faktorem, všude jen 30 a 50. Bohužel, co nás nepotkalo za celé dva roky na cestách, se nám přihodilo v nejvyspělejší zemi Jižní Ameriky v Chile. Rychlostí blesku nám přímo pod nosem v jídelním areálu obchodního domu ukradli našeho milovaného parťáka, fotoaparát Nikon. Místní ochranka nic udělat nemohla, kamerové záběry se používají jen v případě násilného trestného činu a policie nedorazila. Potkali jsme pak jednu hlídku na ulici, které jsme vysvětlili, co se stalo. Policisté nám pomoct nemohli, ptát se nikoho nesmí, pokud jsme neviděli konkrétní osobu a poslali nás na stanici, ať podáme stížnost. Na stanici jsme strávili asi dvě hodiny, sepsali s námi hlášení, jedna policistka uměla naštěstí anglicky. Nakonec nám to bylo k ničemu, protože jsme u pojišťovny nesplňovali podmínky, abychom dostali alespoň nějaké odškodnění.

Bylo to pro nás smutné rozloučení s Chile a trpké zakončení našeho putování po americkém kontinentu. Odjeli jsme na letiště, z kterého jsme další den odlétali za posledním dobrodružstvím. Čekal nás Velikonoční ostrov před naším návratem na evropský kontinent a zpět do Čech.

Autor: Redakce

6.7.2017 VSTUP DO DISKUSE

Martin Schulz.

Čtvrtečník Martina Schulze: Trestní stíhání bude vždy "účelovka"

DOROST FK Junior Děčín - ilustrační foto.

To bylo gólů! Mladší dorost Děčína přestřílel Roudnici

Vánoční stromy rozzáří města. Doprovodí je andělé i trubači

Ústecký kraj - Speciální laserová show, dárky pro opuštěná zvířata v psím útulku, let andělů. To všechno bude k vidění při rozsvícení vánočních stromů.

KRÁTCE: Co se děje na Děčínsku? Přečtěte si stručný přehled

Děčínsko - V přehledu událostí z regionu najdete zprávy z Rumburku, Děčína, Krásné Lípy, Varnsdorfu, České Kamenice či Jílového.

Noste ve tmě odrazky i ve městě, radí experti

Děčínsko - Řidiči na Děčínsku letos srazili za horší viditelnosti už sedm lidí.

Naši prvňáci: ZŠ Dobkovice a ZŠ Verneřice

Každou středu vám představujeme nové prvňáčky z Děčínska a Šluknovska.

Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.