Cestující na železniční trati mezi Děčínem a Prahou by se v dohledné době mohli dočkat moderních vlaků i na rychlíkových spojích. Ministerstvo dopravy totiž uvažuje o otevření této velmi vytížené spojnice severu republiky s hlavním městem pro konkurenci. Kromě Českých drah, které zde jezdí dnes, se o provozování rychlíků uchází dalších šest firem.

Kromě moderních vagónů jezdících na mezinárodních vlacích kategorie EC se dnes cestující téměř nemá šanci dostat z Děčína do Prahy jinak než zastaralými vlaky ČD. Právě to by konkurence měla změnit. Při většině vyhlašovaných výběrových řízení je jednou z podmínek nasazení nových vlaků. Přesto by se této soutěže zúčastnily ČD.

„Určitě máme zájem pokračovat na této trati. Rádi bychom tam využili náš modernizovaný park. Vždy ale záleží na podmínkách konkrétní soutěže,” říká mluvčí drah Radka Pistoriusová.

K možné liberalizaci železniční dopravy na této trati se staví pozitivně i ministerstvo dopravy jako její objednavatel.

„Sejdeme se s ostatními konkurenty, kteří projevují zájem, a projednáme další možnosti budoucích podmínek otevírání železničního dopravního trhu. Mým cílem jsou transparentní a férové soutěže vedoucí ke kvalitní a efektivní dopravě,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš.

Jednání na ministerstvu dopravy vyvolala firma RegioJet, která na sebe upoutala rozjetím rychlíkové dopravy z Prahy do Ostravy.

„Pokud ministerstvo dopravy tyto soutěže skutečně vypíše, tak se určitě zúčastníme. V tomto případě se jedná o vnitrostátní rychlíkové spoje, které objednává ministerstvo dopravy, kde dnes ve většině případů jezdí několik desítek let staré „koženkové” vozy,” říká její mluvčí Aleš Ondrůj.

Tato firma by v případě vítězství chtěla nasadit stejné vlaky jako na trať do Ostravy. Kromě rychlíků ale nyní vyjednává i s německými drahami o provozování vlaků EuroCity.

Přestože je na většině tratí monopol Českých drah, mají už i cestující na Děčínsku možnost svézt se s jiným dopravcem. Na jedné z tratí na Šluknovsku totiž dopravu zajišťuje Vogtlandbahn, která jezdí do Varnsdorfu. Tato firma nasadila do provozu místo starých motoráků nové soupravy Siemens.

Kromě drah a RegioJetu projevily zájem o zajišťování dopravních služeb Viamont, Leo Express, Veolia Transport, Arriva vlaky a Abellio CZ.