Dlouhé roky vyhlížejí lidé žijící podél Teplické ulice v Děčíně a v Jílovém stavbu dálničního přivaděče. Silnici první třídy, která po této ulici vede, by se totiž pak mělo ulevit. Zdá se ale, že pomoc přijde mnohem dříve.
Několik mostků na této frekventované silnici má totiž výrazně omezenou nosnost.
„Na stav mostů jsme se před několika lety ptali a byly v relativně dobrém stavu. Ale vzhledem ke svému stáří a právě stavu mají omezenou nosnost," říká jílovský starosta Miroslav Kalvas.
Například na ten v centru Jílového přes Jílovský potok smí vjet pouze auta, která mají nejvýše 29 tun. Plně naložené kamiony, které tudy běžně projíždějí, přitom mají o třetinu více, jejich hmotnost přesahuje 40 tun.
Jenomže o omezené nosnosti mostků se řidiči kamionů dozvědí až těsně před nimi, když se již nemají šanci otočit. Dříve žádné varování v podobě značky není. Proto ústecký krajský úřad vyzval dopisem správce silnice, kterým je Ředitelství silnic a dálnic, k tomu, aby takové značky podél silnice osadil.
Nové značky by tak měly být například v Děčíně nebo v Libouchci tak, aby řidiči mohli včas využít jiné trasy.
Podle výzvy odboru dopravy krajského úřadu by měl správce silnice také zjistit skutečný stav mostků a zpracovat návrh navazujících dopravních opatření. Na těch by se podle názoru krajského úřadu měl podílet autorizovaný dopravní inženýr a měla by být projednána s děčínským dopravním inspektorátem.
A právě policisté by měli na dodržování maximální váhy jednotlivých aut dohlížet.
„My vlastní váhu k dispozici nemáme. Ale díky spolupráci s našimi partnery jsme schopni takové vážení zajistit. Samozřejmě tam ale nebudeme moci stát 24 hodin denně, sedm dnů v týdnu," říká vedoucí děčínského dopravního inspektorátu Martin Votrubec.
Jestliže by se policistům podařilo přistihnout řidiče, který nerespektuje značku s omezením hmotnosti jednoho automobilu, může dostat na místě blokovou pokutu do výše dvou tisíc korun.
Pokud by se díky tomuto omezení podařilo vytlačit kamiony ze silnice sloužící v současné době jako přivaděč k dálnici D8 vedoucí do Německa, výrazně by se ulevilo lidem žijícím v údolí Jílovského potoka, od děčínské městské části Podmokly až po Libouchec na Ústecku.
Podle pět let starého celostátního sčítání dopravy, které uspořádalo Ředitelství silnic a dálnic, denně projelo v tomto úseku přibližně 1 400 těžkých kamionů. To je v průměru každou minutu jeden kamion. A to při započtení nočních hodin, kdy je provoz výrazně slabší. Přejít Teplickou ulici v děčínské městské části Bynov nebo v Jílovém je poměrně nebezpečné. Přitom v Bynově i v Jílovém musí tuto ulici přecházet děti směřující do anebo ze školy.
Za poslední roky ale počet kamionů výrazně vzrostl. Novější údaje by mělo mít Ředitelství silnic a dálnic k dispozici letos a příští rok, kdy plánuje uskutečnit další sčítání dopravy.
Přesto ale ze silnice I/13 nezmizí všechny kamiony. Budou po ní moci dále jezdit prázdné nebo ne plně naložené kamiony. Případně ty, které převáží objemný náklad s nižší váhou.
„I kdyby ubyla polovina kamionů, tak by to pro nás byla obrovská úleva," dodává Miroslav Kalvas.
Spory ohledně sílící dopravy směřující od a k dálnici se vlečou řadu let. To měla vyřešit stavba přivaděče k dálnici D8. Stát přišel již s několika variantami přivaděče. Vždy ale narazil na odpor ochránců přírody, případně lidí žijících v lokalitách, kterými přivaděč měl vést. Další možností, jak ulevit lidem žijícím v postižených oblastech, je přenos části zboží na železnici nebo vodu.