Budky tak postupně přestaly plnit svůj účel, průměrný počet hovorů rok od roku klesal. V roce 2019 to podle operátora bylo přibližně 7 hovorů na budku za rok. Stát službu dotoval ročně více než 30 miliony korun. Ty letos ale O2 už nedostane.

V Ústeckém kraji bylo ke konci loňského roku 37 veřejných telefonních automatů. A to většinou v těch nejmenších obcích. „Jedná se o přístroje, které jsme museli provozovat na základě platné univerzální služby do konce roku 2020. Teď je budeme postupně likvidovat,“ sdělila Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení O2.

Kromě snižujícího se počtu hovorů jsou podle ní dalším důvodem k rušení vysoké nároky na údržbu a boj s vandalismem. „Většina lidí používá mobilní telefon nebo pevnou linku a telefonní budky tak postupně ztrácí svůj smysl. Výnosy z volání by tak ani zdaleka nepokryly náklady na údržbu a provoz. Proto budeme raději investovat do rozvoje služeb, které lidé skutečně využijí,“ podotkla Mikšovská.

Nezájem o telefonní automaty potvrdili starostové z malých obcí Ústeckého kraje, kde poslední přístroje ještě jsou. Například na Děčínsku 02 do konce loňského roku provozovala pouze jediný aparát. A to v Doubicích. „Nikdo ho nevyužíval. Myslím si, že v dnešní době není vůbec potřeba. Přístroj nám tu chybět nebude,“ komentoval starosta Jan Drozd.

Podobného názoru je Pavlína Landová, která stojí v čele obce Rochov na Litoměřicku. Ze sta obyvatel, kteří v malé vsi bydlí, o telefonování z budky neměl vloni nikdo zájem. „Neviděla jsem nikoho, že by ji využíval. Budka je podle mě na nevhodném místě. Stojí na dětském hřišti, takže spíše než k telefonování slouží na hraní dětem. Uvažovali jsme, že bychom toto místo využili do budoucna jako veřejný prostor. Třeba jako knihobudku. Nakonec jsme ale od tohoto plánu upustili, máme v tomto ohledu jiný záměr,“ sdělila starostka.

V každém okrese Ústeckého kraje byla minimálně jedna budka. Nejvíce jich bylo na Lounsku a Litoměřicku. Třeba v teplickém okrese jsou evidované poslední tři. V Lukově, na Moldavě a v Žimu. Všude v obcích se ale shodují v tom, že o přístroje není ze strany obyvatel zájem.

Ani ceny nebyly pro volající výhodné. Hovor z telefonní budky do mobilní sítě stál 15 korun za minutu, do pevné sítě pak 15 korun za tři minuty. Za vhodné alternativy telefonních budek považuje Český telekomunikační úřad aplikaci Záchranka nebo SOS hlásky, což jsou zhruba dva metry vysoké panely vybavené lékárničkou, hasicím přístrojem, defibrilátorem a možností okamžitého spojení s operátorem městské policie. Jsou obdobou takzvaných SOS tlačítek umístěných na dálnicích. Speciální službu pro seniory pak představuje Anděl na drátě.